19 lipca 2021 r. pierwszy pociąg kontenerowy przybył z Holandii do terminala kontenerowego w Kownie. Na Litwie skład pojechał po szlaku normalnotorowym, który funkcjonuje od 2015 roku. Zaletą terminala jest jego usytuowanie na styku sieci normalno i szerokotorowej. Miasto ma również dogodne połączenie z portem w Kłajpedzie, który jest ważnym punktem przeładunkowym dla transportów m.in. z Chin.
Terminal w Kownie stał się tym samym najbardziej wysuniętym na północny-wschód punktem europejskiego systemu kolejowego, do którego po trasie Rail Baltica da się dojechać taborem o standardzie europejskim. Na odcinku między polsko-litewską granicą a Kownem można rozpocząć realizowanie pierwszych przewozów towarowych jeszcze przed powstaniem pełnej infrastruktury projektu Rail Baltica, z wykorzystaniem już powstałej infrastruktury. Rozwój transportu komercyjnego na tym szlaku to nie tylko korzyści ekonomiczne, ale także środowiskowe. Rozwój komercyjnego transportu kolejowego i stopniowe przechodzenie na zrównoważoną gospodarkę znacznie zmniejszy zanieczyszczenie środowiska, co wpisuje się unijną strategię Zielonego Ładu.
Jestem zadowolony z profesjonalizmu kolegów. Niewątpliwie doświadczenie zdobyte w tym projekcie ułatwi dalszy rozwój Rail Baltica zgodnie z zobowiązaniami. Zdecydowanie wzywam do aktywnego udziału w nim przedsiębiorców, zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych – stwierdza Karolis Sankovski, dyrektor generalny LTG Infra.
Zauważył, że projekt ten jest 85% finansowany przez fundusze strukturalne UE. Kontynuacja wsparcia instytucji unijnych projektu pokazuje, że Rail Baltica jest czymś więcej niż infrastrukturą kolejową. Jest to korytarz ekonomiczny, który promuje połączenia regionalne.
Komercyjne otwarcie terminala umożliwia wykorzystanie zakończonej w 2015 roku budowy odcinka Rail Baltica między granicą polsko-litewską a Kownem i rozpoczęcie pierwszych przewozów towarowych jeszcze przed rozwinięciem pełnej infrastruktury Rail Baltica. Daje to możliwość opracowania wstępnego uzasadnienia biznesowego dla długoterminowego rozwoju logistyki towarowej wzdłuż korytarza Rail Baltica, który jest rozwijany równolegle w kilku krajach. Niedawno rozpoczęto budowę międzynarodowego dworca Rail Baltica na międzynarodowym lotnisku w Rydze. Projektowanie stacji Pärnu i Ülemiste International w Estonii jest na końcowym etapie, a ich budowa ma wkrótce się rozpocząć. To ważny dzień dla krajów bałtyckich i konkretny dowód osiągnięć możliwych w ramach unijnego instrumentu – mówi Agnis Driksna, dyrektor generalny RB Rail.
Pierwszy pociąg do terminala w Kownie przyjechał z Holandii. W planach jest uruchomienie kolejnych połączeń z Włoch. Pociągi mają przybywać do nowego terminala kilka razy w tygodniu, przy czym na początku będą to dwa składy, ale z końcem roku planowane jest podwojenie tej wartości do czterech składów. Przepustowość terminala szacowana jest na 55 tysięcy kontenerów rocznie. W przyszłości ma on stać się kluczowym obiektem, obsługującym tę część Europy.