PKP Intercity w ciągu ostatniego roku zwiększyło liczbę dostępnych miejsc siedzących w swoich pociągach o 16 procent. Wzrost ten jest efektem działań związanych z poprawą efektywności operacyjnej oraz inwestycji w nowy i modernizowany tabor.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy przewoźnik wprowadził zmiany w organizacji prac serwisowych i przeglądów technicznych, co pozwoliło skrócić czas, jaki wagony i składy spędzają poza ruchem. Dzięki temu więcej pociągów jest dostępnych dla pasażerów, co przekłada się na większą liczbę miejsc siedzących.
Nowe inwestycje w tabor
W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw oraz 77 zmodernizowanych wagonów, które zostały włączone do rozkładu jazdy. Zawarto również umowy na zakup taboru o łącznej wartości 11,8 mld zł brutto. W 2025 roku przewidziany jest odbiór kolejnych 38 lokomotyw oraz 119 zmodernizowanych wagonów, w tym 95 wagonów typu COMBO.
W ramach tych inwestycji do eksploatacji trafiają pojazdy dostosowane do różnych grup podróżnych, m.in. osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi czy rowerzystów.
Inwestycje w polski przemysł
PKP Intercity realizuje także zamówienia we współpracy z krajowymi producentami. W 2024 roku podpisano umowy o wartości 16,5 mld zł, obejmujące m.in. zakup 300 nowych wagonów (z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne 150), 63 lokomotyw wielosystemowych (z opcją dodatkowych 32), 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych oraz modernizację 200 wagonów.
Obecnie prowadzone są kolejne postępowania przetargowe, w tym na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z możliwością rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 30 jednostek. Przewoźnik pracuje również nad projektem inwestycyjnym, który ma na celu rozwój floty pojazdów dużych prędkości.