PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na dostawę i dystrybucję energii elektrycznej. Przewoźnik zaakceptował ofertę PKP Energetyki.
W październiku br. przewoźnik ogłosił postępowanie pn. „Świadczenie usługi kompleksowej polegającej na sprzedaży energii elektrycznej na cele trakcyjne wraz z usługą dystrybucji energii”. Postępowanie zostało ogłoszone w związku z kończącą się już umową PKP Intercity z PKP Energetyką, która obowiązuje od grudnia 2020 roku.
W połowie listopada PKP Intercity otworzyło oferty w przetargu. Wpłynęła oferta PKP Energetyki, która opiewała na kwotę 3 547 100 938,15 zł brutto za dostawę energii trakcyjnej od 1 stycznia 2023 roku do 31 grudnia 2024 roku. Postępowanie przewiduje również opcję, która polega na przedłużeniu ważności obowiązywania umowy o 12 miesięcy. Podsumowując, PKP Energetyka zaproponowała za trzy lata dostawy energii trakcyjnej (z wykorzystaniem opcji) kwotę 5 498 006 454,13zł brutto.
PKP Intercity wskazało, że na całość zamówienia (z opcją) chciało przeznaczyć 6 965 375 110,34 zł brutto, co oznacza że oferta mieściła się w szacunkach zamawiającego.
Jak bardzo zdrożała energia?
Najprościej będzie to porównać do ostatniej umowy, którą PKP Intercity podpisało z PKP Energetyką w 2020 roku. Kontrakt podstawowy (dostawa energii do końca 2022 roku) obejmował wolumen prawie 1,6 TWh, a wartość zamówienia przekraczała 1,1 mld zł. netto. Natomiast całość zamówienia, tj. z opcją na kolejne 12 miesięcy opiewała na kwotę 1,7 mld zł netto (ponad 2 mld zł brutto).
Dlaczego PKP Intercity nie wykorzystało opcji z poprzedniej (korzystnej cenowo) umowy? Dlatego, że umowa na dostawę energii trakcyjnej obowiązuje przez dwa lata z opcją przedłużenia o kolejne 12 miesięcy, albo do wyczerpania maksymalnej wartości wynagrodzenia, po zakończeniu podstawowego okresu obowiązywania umowy, w zależności od tego, które ze zdarzeń wystąpi wcześniej.
Przyjęta oferta
Ostatecznie PKP Intercity poinformowało o zaakceptowaniu oferty PKP Energetyki, tym samym powinniśmy spodziewać się niebawem podpisania umowy. Przypomnijmy, że dostawa energii będzie świadczona potrzeby prowadzenia działalności przewozowej trakcją elektryczną w następujących kategoriach pociągów:
- pociągi kwalifikowane
- pociągi pospieszne
- pociągi służbowe
- przewozy Pojazdów trakcyjnych „luzem”
- inne pociągi uruchamiane przez Odbiorcę
W przypadku pojazdów, które nie są wyposażone układ pomiarowo–rozliczeniowy Przewoźnik za zużytą energię będzie rozliczany w grupie taryfowej Bt21. Natomiast pojazdy trakcyjne wyposażone w układy pomiarowy będą rozliczane w grupie taryfowej Bt21L.