PKP Intercity ogłosiły przetarg na zakup 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT). Te innowacyjne pojazdy będą wyposażone zarówno w napęd elektryczny, jak i spalinowy, co umożliwi ich eksploatację na odcinkach niezelektryfikowanych. Oczekuje się, że pierwszy z tych pociągów zostanie dostarczony w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy z producentem.
PKP Intercity konsekwentnie realizuje swoją strategię rozwoju taboru, której celem jest, aby do 2030 roku wszystkie pojazdy były nowe lub zmodernizowane. Kupno 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych to kolejny krok w tym kierunku. Pojazdy będą przystosowane do prędkości minimum 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h przy użyciu napędu spalinowego. Dodatkowo, przewoźnik rozważa możliwość przyszłej instalacji bezemisyjnego napędu, zależnie od dostępności i opłacalności nowych technologii na rynku.
Bezpieczeństwo eksploatacji nowych zespołów trakcyjnych będzie zapewnione dzięki zastosowaniu systemu ETCS oraz innych technologii, takich jak diagnostyka pokładowa, monitoring wizyjny i system alarmowy przeciwpożarowy. Pojazdy będą również wyposażone w GPS, system do pomiaru zużycia paliwa i liczniki energii. Wszystkie będą napędzane silnikami spalinowymi, spełniającymi najnowsze normy emisji spalin.
Pociągi hybrydowe mają wzmocnić możliwości operacyjne PKP Intercity na krajowych trasach kolejowych. Jest to pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie w historii spółki, która dotychczas eksploatowała wyłącznie pojazdy elektryczne. Nowe zespoły trakcyjne będą mogły pomieścić co najmniej 184 pasażerów, z czego 160 miejsc będzie w drugiej klasie, a 20 w pierwszej. Dodatkowo, pojazdy zostaną wyposażone w miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, ich opiekunów oraz stojaki na rowery. Podróżni będą mogli korzystać z oferty gastronomicznej z automatów vendingowych.
Inwestycja w nowe pociągi hybrydowe stanowi ważny krok w podnoszeniu standardów polskich kolei. Dzięki nim spółka zyska szybkie, ekologiczne i nowoczesne środki transportu. Pojazdy będą kursować na trasach krajowych, umożliwiając uruchomienie połączeń do miejscowości, które dotąd nie miały dostępu do dalekobieżnych pociągów. Spodziewany jest także skrócony czas podróży na trasach obsługiwanych obecnie przez lokomotywy elektryczne i spalinowe.
PKP Intercity zastrzega, że wykonawca będzie odpowiedzialny za utrzymanie pojazdów przez 10 lat od ich zakupu, z udziałem pracowników przewoźnika. Termin składania ofert przez potencjalnych dostawców wyznaczono na 19 lutego 2024 roku.