25 maja 2021 r. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zaakceptował największy w historii PKP Energetyka Plan Rozwoju. 4,4 miliarda zł zostanie przeznaczone na inwestycje w infrastrukturę niezbędną do zapewnienia zasilania trakcji kolejowej, zgodnie z rosnącymi potrzebami polskiej kolei. Nowoczesne urządzenia dostarczające energię będą w stanie zapewnić więcej mocy dla szybciej i częściej jeżdżących pociągów. Zatwierdzony plan zostanie zrealizowany już w najbliższych pięciu latach.
„Plan Rozwoju PKP Energetyka S.A. na lata 2021-2025” to dokument określający zamierzenia inwestycyjne spółki. Zawiera kierunki rozwoju zarówno w zakresie przyłączania nowych odbiorców, inwestycji w obecną infrastrukturę jak i wdrażanych systemów IT (cyfryzacja) czy OT (technologie operacyjne). Priorytetem PKP Energetyka jest tzw. Program Modernizacji Układów Zasilania (MUZa), za który spółka jest odpowiedzialna nieprzerwanie od 2011 roku. W latach 2011-2020 w ramach MUZy zrealizowano projekty o wartości ponad 2 mld zł. Wszystkie zgodnie z założonym harmonogramem i budżetem, nawet w tak wymagającym czasie jak okres pandemii COVID-19. Do 2025 r. na realizację programu PKP Energetyka oraz przyłączenia nowych klientów przeznaczy prawie 3,65 mld zł. To ok. 84% całości środków przewidzianych w Planie Rozwoju na inwestycje infrastrukturalne. Niemal 420 mln zł (ok. 9% środków) posłuży natomiast do sfinansowania projektów modernizacji sieci dystrybucyjnej, a ok. 300 mln zł (prawie 7% całej puli) zostanie przeznaczone na inne inwestycje.
Projekt Planu Rozwoju został uzgodniony z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki (URE), który w trakcie postępowania zweryfikował pozytywnie zgodność z przepisami prawa oraz z założeniami Polityki Energetycznej Polski do 2040 roku (PEP 2040). Ze względu na obszar działalności spółki, był on konsultowany z zarządami wszystkich województw, każde z nich wydało pozytywną opinię w zakresie przedłożonego dokumentu.
Najwyższe wydatki w ramach Planu są przewidziane na rok 2023 – ponad 1 mld zł. Średniorocznie inwestycje PKP Energetyka wyniosą około 880 mln złotych. Najwięcej projektów będzie realizowanych w województwach: mazowieckim, łódzkim, pomorskim oraz wielkopolskim, co jest zgodne z planami rozwoju kolei oraz potrzebami innych klientów. Rozbudowa i unowocześnianie zasilania transportu kolejowego to „zastrzyk” inwestycyjny dla wielu regionów, co jest szczególnie ważne w czasie odbudowy i wzmacniania polskiej gospodarki po kryzysie.
Nasza misja to wspieranie rozwoju polskiej kolei. Stawiamy poprzeczkę wysoko, bo wiemy, że transport kolejowy zyskuje na znaczeniu zarówno jeśli chodzi o komfort, bezpieczeństwo jak i ekologię. Jesteśmy w pełni gotowi do wykonania wszystkich zatwierdzonych inwestycji – tak organizacyjnie, jak i finansowo. Mamy ogromne doświadczenie i zespół ekspertów, który w ostatnich latach zrealizował już ponad 200 obiektów w całej Polsce. Jesteśmy dumni, że możemy zintensyfikować nasze zaangażowanie, maksymalizujące jakość i bezpieczeństwo zasilania, które są szczególnie ważne z punktu widzenia sektora kolejowego, dla którego działamy – powiedział Wojciech Orzech, prezes zarządu PKP Energetyka.
Uzgodniony Plan Rozwoju ma też ważny wymiar ekologiczny. Realizacja Planu zwiększy możliwości przyłączania OZE do sieci dystrybucyjnej spółki. W projektach jest również przewidziana budowa instalacji fotowoltaicznych dla potrzeb własnych PKP Energetyka.