Prezydencka Rada ds. Bezpieczeństwa i Obronności stoi na stanowisku, że konieczne jest upaństwowienie PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji. Rada debatowała o sytuacji spółki i jej roli w systemie bezpieczeństwa naszego państwa.
Debata o PKP CARGO na posiedzeniu Rady ds. Bezpieczeństwa i Obronności Narodowej Rady Rozwoju odbywała się głównie w kontekście wojny Rosji przeciwko Ukrainie. Postulat upaństwowienia PKP CARGO zgłosiła Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność”. Związkowcy powołali się na deklarację premiera Tuska o repolonizacji polskich spółek. Obecnie rząd posiada pośrednio 33% akcji PKP CARGO – udziały należą formalnie do PKP S.A., spółki podległej Ministerstwu Infrastruktury. Związkowcy argumentowali, że upaństwowienie PKP CARGO leży w strategicznym interesie naszego państwa.
Rada za upaństwowieniem
Rada przyjęła wniosek ”Solidarności” i przedstawi go prezydentowi Andrzejowi Dudzie jako swoją rekomendację. Powody tej decyzji wyjaśnił prof. Przemysław Żurawski vel Grajewski, przewodniczący Rady ds. Bezpieczeństwa i Obronności Narodowej Rady Rozwoju.
Upaństwowienie spółki by pozwoliło na jej dofinansowanie bez względu na zakazy, które obowiązują w zakresie prawa unijnego dotyczącego zakazu pomocy p[publiczne – wyjaśnił prof. Przemysław Żurawski vel Grajewski.
Zwrócił on jednocześnie uwagę na konieczność objęcia PKP CARGO ściślejszą ochroną ze strony polskich służb specjalnych.
Zabezpieczenie kontrwywiadowcze musi być wzmocnione w sytuacji penetracji rosyjskiej. Rosjanie są świadomi znaczenia polskich kolei dla zaopatrzenia Ukrainy. Szczegóły są tajne, doszliśmy do zgodnego wniosku, że sytuacja jest bardzo poważna i wymaga szybkiej reakcji – stwierdził Żurawski vel Grajewski.
Bezpieczeństwo państwa najważniejsze
Doradca prezydenta Stanisław Żaryn dodał, że obecny model funkcjonowania PKP CARGO jest niewłaściwy.
Trzeba patrzeć na spółkę przez pryzmat bezpieczeństwa, wojna pokazała, jak ważne są koleje do przewozu broni i ludzi. PKP CARGO to jeden z kluczowych zasobów państwa na czas wojny. Ten zasób trzeba bronić – powiedział Stanisław Żaryn.
I stwierdził, że PKP CARGO musi być przygotowane do modernizacji polskiej armii. A to się wiąże z inwestycjami. Wskazał też, że PKP CARGO mierzy się z konkurencją, co będzie rzutowało na zdolności i możliwości inwestycyjne.
Nie mamy innego wyjścia, PKP CARGO musi być taktowane jako zasób krytyczny polskiego państwa mający wpływ na bezpieczeństwo narodowe. I jako taki musi być objęty należytą ochroną. Nie możemy tej spółki zamknąć tylko w bańce podmiotu gospodarczego, bo jej znaczenie dla naszego państwa jest dużo szersze – zaznaczył Żaryn.
Zadbajmy o kadry
Prof. Przemysław Żurawski cel Grajewski dodał, że państwo powinno zadbać także o kształcenie nowych kadr dla kolei.
Około 400 kolejarzy ukraińskich zginęło w czasie wojny. Niezbędna jest inicjatywa dotycząca kształcenia kadr. Kadry są wiekowe, i trzeba o to zadbać – powiedział Rady ds. Bezpieczeństwa i Obronności Narodowej Rady Rozwoju.