Trwa drugi dzień Poznańskiego Kongresu Gospodarczego w przestrzeniach Novotel Poznań Centrum i gromadzi panelistów w ramach wielu debat. Dzisiaj odbyła się m.in. debata „Kolej na kolej. Rozwój transportu szynowego w Polsce i Europie środkowo-wschodniej”.
Kolej jest niezwykle istotnym elementem krajowej polityki transportowej, a jej rozwijanie przynosi wiele korzyści społeczeństwu. Główne zalety rozwoju transportu kolejowego obejmują m.in. korzyści dla środowiska, odciążenie dróg czy usprawnienie transportu towarów. Ponadto rozwinięty system kolejowy umożliwia obywatelom i przedsiębiorstwom łatwiejszy dostęp do różnych miejsc, co może stymulować rozwój gospodarczy miast i regionów. Nowe połączenia kolejowe i ulepszenia infrastruktury mogą przyciągać inwestorów i pomagać w rozwoju miejskich i regionalnych obszarów.
Koleje Dużych Prędkości będą uzupełnieniem systemu transportowego. Będą łączyły miasta szybkimi połączeniami, które opłacają się kiedy te miasta są oddalone od siebie o mniej więcej 300 km, wtedy te połączenia są efektywne. Cała trudność polega na tym, aby połączenia były tak wpięte w system kolejowy, żeby wszyscy pasażerowie mogli na tym skorzystać. Trzeba tworzyć takie połączenia, aby KDP mogły być wykorzystywane przez wszystkich – powiedział Bartosz Wielgo.
Rozwój infrastrukturalny jest potrzebny po to, aby tworzyć miejsca pracy ale, aby je tworzyć nie zawsze transport kołowy jest wystarczający, rzeczywiście linie kolejowe są bardzo potrzebne – powiedział Adam Pawlik, prezes zarządu Polregio.
Długoterminowy rozwój transportu kolejowego wymaga ścisłej współpracy między rządami, operatorami kolejowymi, sektorem prywatnym i instytucjami międzynarodowymi. Poprawa interoperacyjności z sąsiednimi krajami oraz inwestycje w technologie kolejowe są kluczowe dla zapewnienia efektywnego i konkurencyjnego transportu kolejowego. W tym kontekście niezbędna jest skuteczna krajowa polityka transportowa.
Dzisiaj mamy do czynienia z przeredefiniowaniem kierunku przepływu ładunków i to jest jeden z największych skutków globalnych wojny. Zostały zerwane łańcuchy dostaw korytarza wschód-zachód. Kierunki wschodnie są dość mocno odciążone. Ponadto mówiąc o bezpieczeństwie przepływu ładunków, wymiany handlowej powstają rozwiązania, które dają możliwość ubezpieczania przewozu ładunków w Ukrainie m.in. dostępność instrumentu finansowego w postaci ubezpieczeń – powiedział Czesław Warsewicz.
W wielu krajach europejskich inwestycje w rozwijanie kolei, zwłaszcza kolei dużych prędkości, finansowane są z funduszy publicznych, w tym budżetów UE, a także ze środków krajowych i samorządowych. Jednakże tylko bieżące utrzymanie infrastruktury kolejowej jest finansowane poprzez opłaty dostępowe płacone przez operatorów. Procentowy udział tych opłat w pokrywaniu kosztów utrzymania infrastruktury waha się od 20% do ponad 90%, w zależności od priorytetów określonych przez politykę transportową danego kraju. Ponadto, w celu wyrównania szans i zwiększenia konkurencyjności między różnymi gałęziami transportu, państwa powinny dążyć do harmonizacji opłat dostępowych do infrastruktury kolejowej i drogowej.
Mankament inwestycji transportowych jest taki, że my wiemy, że to będzie dobrze funkcjonować, ale ludzie się przekonają dopiero, jak efekty będą namacalne. Ważne jest aby zrobić dobre warunki przesiadkowe, aby również mieszkańcy mniejszych miejscowości odczuli pozytywne skutki KDP – zauważył Jeremi Rychlewski.
Kolejnym ważnym narzędziem w ramach tej polityki jest właściwe kształtowanie regulacji prawnych, które mają na celu poprawę konkurencyjności i eliminowanie barier w swobodnym i szybkim przemieszczaniu się towarów. W związku z powyższym, rola państwa w kształtowaniu efektywnej polityki transportowej odgrywa kluczową rolę w rozwoju transportu, który stanowi istotną część systemu logistycznego. To z kolei przyczynia się zarówno do przyspieszenia wzrostu gospodarczego kraju, jak i do poprawy dobrobytu jego mieszkańców.
Polityka transportowa dotyka wielu interesariuszy. Dlatego współpraca i integracja różnych środków transportu odgrywa dużą rolę. Poprawiając przystanki czy stacje kolejowe ważne jest, aby wpleść je w cały system lokalny i skomunikować z pozostałymi środkami transportu – dodał Czesław Warsewicz.