Strona główna » Wiadomości » Tabor » Piętrowe EZT KISS Stadlera wyjechały na słoweńskie tory

Piętrowe EZT KISS Stadlera wyjechały na słoweńskie tory

Redakcja
Fot. Slovenske železnice

Elektryczne zespoły trakcyjne KISS, wyprodukowane w siedleckiej fabryce Stadlera zadebiutowały na słoweńskich torach. 

Przedwczoraj, 14 stycznia odbyła się inauguracja pojazdów KISS Stadlera na słoweńskich torach. Pierwsza jednostka wyruszyła o godz. 8.55 z Lublany do miejscowości Dobova zabierając na pokład pierwszych pasażerów. Same wydarzenia cieszyło się dużym zainteresowaniem mieszkańców Słowenii, ponieważ są to pierwsze dwupokładowe jednostki w historii słoweńskiej kolei.

Jednostki KISS dostarczone z Siedlec do Słowenii rozpoczynają regularną eksploatację. Bardzo się cieszymy, że nasze pierwsze zamówienie na pojazdy piętrowe realizowane w siedleckim zakładzie kończymy z sukcesem – informuje Marta Jarosińska Dyrektor ds. Komunikacji i Marketingu w Stadler Polska.

Dostarczone pojazdy zostały wyprodukowane w ramach podpisanej umowy z 2018 roku, która dotyczyła zakupu: 11 EZT typu Flirt, pięciu spalinowych Flirtów oraz dziesięciu piętrowych EZT typu KISS. Następnie w 2019 roku przewoźnik zdecydował się skorzystać z prawa opcji i domówił 26 pojazdów Flirt (10 elektrycznych i 16 spalinowych zespołów trakcyjny). Pierwsze spalinowe Flirty w premierową trasę wyruszyły w grudniu 2020 roku – więcej informacji. Warto także przypomnieć, że piętrowy EZT został zaprezentowany we wrześniu 2021 r. na targach TRAKO, także na tym wydarzeniu pojazd zdobył nagrodę im. Inż. E. Malinowskiego .

Jak przypomina Stadler, trójczłonowe piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne typu KISS dla kolei słoweńskich zostały zaprojektowane jako pojazdy regionalne poruszające się z prędkością do 160 km/h. Mają po 79,84 metra długości, 2,80 metra szerokości i 4,63 metra wysokości. Optymalnie zaprojektowane wnętrza pojazdów oferują 292 miejsca siedzące, z czego 16 w pierwszej klasie oraz 277 miejsc stojących. 18 miejsc w drugiej klasie oraz 4 miejsca w pierwszej klasie spełniają wymagania specyfikacji TSI PRM. W piętrowych pojazdach zaplanowano również miejsce na dwa wózki dla osób o ograniczonej mobilności i dziesięć rowerów. W wagonie środkowym znajdują się ponadto dwie toalety: standardowa oraz przystosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Niska podłoga umożliwia wsiadanie na pokład bez konieczności pokonywania różnicy poziomów, co skraca czas postoju na stacjach. Pojazdy są w pełni klimatyzowane i wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz wifi. Pociągi mogą poruszać się w trakcji wielokrotnej i są w pełni zgodne z najnowszymi technicznymi specyfikacjami interoperacyjności. Są wyposażone w system ETCS Guardia – własne rozwiązanie Stadlera z obszaru   sterowania ruchem kolejowym.

Fot. Slovenske železnice

Fot. Slovenske železnice

Fot. Slovenske železnice

Fot. Slovenske železnice

Fot. Slovenske železnice

Fot. Slovenske železnice

Fot. Slovenske železnice

Fot. Slovenske železnice

Fot. Stadler

Fot. Stadler

Fot. Stadler

Fot. Slovenske železnice

Fot. Slovenske železnice

Fot. Slovenske železnice

Podobne artykuły