Elektryczne zespoły trakcyjne KISS, wyprodukowane w siedleckiej fabryce Stadlera zadebiutowały na słoweńskich torach.
Przedwczoraj, 14 stycznia odbyła się inauguracja pojazdów KISS Stadlera na słoweńskich torach. Pierwsza jednostka wyruszyła o godz. 8.55 z Lublany do miejscowości Dobova zabierając na pokład pierwszych pasażerów. Same wydarzenia cieszyło się dużym zainteresowaniem mieszkańców Słowenii, ponieważ są to pierwsze dwupokładowe jednostki w historii słoweńskiej kolei.
Jednostki KISS dostarczone z Siedlec do Słowenii rozpoczynają regularną eksploatację. Bardzo się cieszymy, że nasze pierwsze zamówienie na pojazdy piętrowe realizowane w siedleckim zakładzie kończymy z sukcesem – informuje Marta Jarosińska Dyrektor ds. Komunikacji i Marketingu w Stadler Polska.
Dostarczone pojazdy zostały wyprodukowane w ramach podpisanej umowy z 2018 roku, która dotyczyła zakupu: 11 EZT typu Flirt, pięciu spalinowych Flirtów oraz dziesięciu piętrowych EZT typu KISS. Następnie w 2019 roku przewoźnik zdecydował się skorzystać z prawa opcji i domówił 26 pojazdów Flirt (10 elektrycznych i 16 spalinowych zespołów trakcyjny). Pierwsze spalinowe Flirty w premierową trasę wyruszyły w grudniu 2020 roku – więcej informacji. Warto także przypomnieć, że piętrowy EZT został zaprezentowany we wrześniu 2021 r. na targach TRAKO, także na tym wydarzeniu pojazd zdobył nagrodę im. Inż. E. Malinowskiego .
Jak przypomina Stadler, trójczłonowe piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne typu KISS dla kolei słoweńskich zostały zaprojektowane jako pojazdy regionalne poruszające się z prędkością do 160 km/h. Mają po 79,84 metra długości, 2,80 metra szerokości i 4,63 metra wysokości. Optymalnie zaprojektowane wnętrza pojazdów oferują 292 miejsca siedzące, z czego 16 w pierwszej klasie oraz 277 miejsc stojących. 18 miejsc w drugiej klasie oraz 4 miejsca w pierwszej klasie spełniają wymagania specyfikacji TSI PRM. W piętrowych pojazdach zaplanowano również miejsce na dwa wózki dla osób o ograniczonej mobilności i dziesięć rowerów. W wagonie środkowym znajdują się ponadto dwie toalety: standardowa oraz przystosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Niska podłoga umożliwia wsiadanie na pokład bez konieczności pokonywania różnicy poziomów, co skraca czas postoju na stacjach. Pojazdy są w pełni klimatyzowane i wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz wifi. Pociągi mogą poruszać się w trakcji wielokrotnej i są w pełni zgodne z najnowszymi technicznymi specyfikacjami interoperacyjności. Są wyposażone w system ETCS Guardia – własne rozwiązanie Stadlera z obszaru sterowania ruchem kolejowym.