NaKolei.pl WiadomościKolej na świecie Piętrowe autonomiczne pociągi we Francji od 2023 roku? Alstom już realizuje jazdy testowe

Piętrowe autonomiczne pociągi we Francji od 2023 roku? Alstom już realizuje jazdy testowe

Redakcja
Fot. Alstom / Samuel Dhote

Dwa i pół roku po nawiązaniu współpracy przez SNCF, Alstom i innych partnerów, rozpoczęto jazdy testowe elektrycznego zespołu trakcyjnego Regio 2N, który przeszedł modernizację umożliwiającą jazdę autonomiczną.

Wspólnie z Alstom i Kolejami Francuskimi, do projektu dołączyły takie firmy jak Bosch, Spirops, Thales i Railenium Technology Research Institute. Wspólnie wypracowali rozwiązania, które miały pozwolić na modernizację piętrowej jednostki Regio 2N, aby w przyszłości EZT jeździł w trybie autonomicznym. Na początku roku udało się przeprowadzić prace przy EZT w zakładzie Alstomu w Crespin (wcześniej był to zakład Bombardiera). Skład został wyposażony w mnóstwo różnych czujników, radary i lidary.

Pierwsze jazdy testowe na regularnej linii

Na początku marca, przeprowadzono pierwsze jazdy z załogą inżynierów na pokładzie. EZT wyjechał na komercyjną linię kolejową, natomiast nie był kierowany autonomicznie. Wtedy przeprowadzono wyłącznie testy systemu sczytywania wskaźników przytorowych oraz systemu geolokalizacji, zwłaszcza satelitarny.

Natomiast w tym tygodniu przeprowadzono testy na torze doświadczalnym Centre d’Essais Ferroviaires w Valenciennes. Właśnie na tym torze przeprowadzane są jazdy półautonomiczne. Tzn. pociąg ma samoczynnie przyśpieszać, jak i hamować, natomiast za nastawnikiem znajduje się maszynista, który ma kontrolę nad sytuacją. Realizowane jazdy „półautonomiczne”, mają pozwolić w przyszłości do przejścia na pełną autonomię. A celem Alstomu i SNCF jest wprowadzenie pełnej autonomii już w 2023 roku.

Już teraz wiadomo, że półautonomiczny Regio 2N będzie testowany na szlaku między Aulnoye i Busigny w czasie wakacji. Dodatkowo, pociąg w dalszym ciągu będzie użytkowany w ruchu z pasażerami – oczywiście w trybie konwencjonalny, z wyłączonymi wszystkimi systemami autonomicznymi. W czasie tych jazd, mają być rejestrowane dane, które mają poprawić działanie algorytmów rozpoznawania m.in. sygnałów na semaforze.

Nasz projekt właśnie przeszedł znaczący kamień milowy z wielkim sukcesem. Poczyniono kolejny krok w kierunku osiągnięcia autonomii w transporcie kolejowym. Mobilizacja zespołów SNCF i naszych partnerów pozwala nam zgłębić wszystkie kwestie, zarówno ludzkie, jak i technologiczne. Dzięki naszym badaniom pracujemy i próbujemy, robimy postępy w sektorze kolejowym i przygotowujemy się do jego przyszłego rozwoju  – powiedział Pierre Izard, Dyrektor ds. Technologii w Kolejach Francuskich.

Próby przeprowadzone w ciągu ostatnich kilku miesięcy stanowią znaczący krok w kierunku naszego celu, jakim jest wynalezienie transportu przyszłości w postaci pociągu autonomicznego. Udostępniając swoje doświadczenie w dziedzinach sztucznej inteligencji, BIM (digital mock-up), Instytut Badań Technologicznych dla przemysłu kolejowego, jest zachwycony pracą wielo-partnerskich zespołów, które podejmują technologiczne i naukowe wyzwania tego pionierskiego projektu – zaznaczył Eric Tregoat, Dyrektor Generalny Railenium

Alstom jest szczególnie dumny, że pomógł osiągnąć nowy kamień milowy w zakresie autonomicznej działalności we Francji, po pierwszym kursie półautonomicznego pociągu towarowego na francuskiej krajowej sieci kolejowej w październiku ubiegłego roku. Dzięki ponad 50-letniemu doświadczeniu, Alstom otrzymał ofertę  [zaprojektowania] autonomicznego pociągu dla pasażerów, jest to nowa, ważna okazja do podniesienia swoich umiejętności i innowacji w dziedzinie automatyzacji kolei, a tym samym umocnienia pozycji lidera w nowych formach mobilności autonomicznej i cyfrowej – stwierdził Jean-Baptiste Eyméoud, prezes Alstomu na Francję.

Cieszy nas realizacja tego innowacyjnego programu po dwóch i pół latach pracy konsorcjum. Sukces tych prób potwierdza trafność technologii pojazdów autonomicznych w zastosowaniach kolejowych. Grupa Bosch za pośrednictwem swojego zespołu inżynierów we Francji jest dumny, że może przyczynić się do tego programu badawczego, który toruje drogę dla przyszłości autonomiczności kolei – powiedział Heiko Carrie, Prezes Boscha na Francję.

To zaszczyt dla SpirOps, że może przekazać swoją wiedzę na temat sztucznej inteligencji na rzecz tej wspólnej inicjatywy. Ten projekt jest fantastycznym laboratorium do poprawy doświadczenia na pokładzie i rozwijania autonomii przyszłych pociągów –  oznajmił Jérôme Hoibian, dyrektor ds. Technicznych w SpirOps

Jako główny dostawca sygnalizacji kolejowej i światowy pionier w automatycznych systemach metra, Thales jest partnerem programu SNCF Autonomous Train od pierwszego dnia, w ramach projektów TeleConduite Rail i Service Voyageurs. Cieszymy się, że osiągnęliśmy ten nowy kamień milowy i jesteśmy niezwykle dumni ze współpracy i zaufania, jakim Thales i SNCF cieszą się od wielu lat. Projekt ten opiera się na najnowszych innowacjach firmy Thales w dziedzinie sztucznej inteligencji na platformach pokładowych, gdzie bezpieczeństwo ma kluczowe znaczenie i ilustruje jej doświadczenie w kluczowych technologiach cyfrowych, takie jak sztuczna inteligencja czy cyberbezpieczeństwo  – zaznaczył Millar Crawford, wiceprezes w Thales

Skomentuj ten artykuł

 

 

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności