Decyzja środowiska dla Pomorskiej Kolei Metropolitarnej Południe jest już prawomocna i przez to ostateczna. Tak więc spółka wykonała pierwszy z trzech najważniejszych kroków milowych niezbędnych do realizacji tej inwestycji.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu „Rozwój infrastruktury transportowej w południowych dzielnicach Gdańska” w styczniu br. Decyzji RDOŚ nikt nie zaskarżył, więc dokument ma status prawomocnego i ostatecznego.
Rozstrzygnięcie regionalnej dyrekcji obejmuje, po pierwsze, nową linię kolejową PKM Południe na odcinku od SKM Gdańsk Śródmieście do Kowal (realizowaną przez PKM SA). Po drugie, dwie towarzyszące jej inwestycje drogowe: ulicę Nową Sandomierską i ulicę Nową Świętokrzyską – etap II (realizowane przez Miasto Gdańsk).
Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach PKM Południe ma fundamentalne znaczenie, gdyż otwiera inwestorowi drogę do wystąpienia o kolejne decyzje administracyjne. PKM w przyszłości musi wystąpić m.in. o decyzję o lokalizacji linii kolejowej, a także o decyzję o pozwoleniu na budowę dla inwestycji kolejowej. Z kolei samorząd Gdańska uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Projekt PKP już powstaje
Przypomnijmy, że od kilku miesięcy powstaje projekt budowlany wraz z pozwoleniem na budowę. Kolejne działanie, jakie podejmują samorząd województwa i miasto dotyczy zabezpieczenia finansowania budowy PKM Południe. Wydatki na ten cel są zapisane w wieloletnich planach finansowych obu podmiotów. Jednocześnie miasto i województwo zabiegają o zewnętrzne dofinansowanie ze środków UE.
Według aktualnych szacunków budowa nowej linii kolejowej pochłonie nieco ponad 2,3 mld zł, z czego 2 mld mają pochodzić z zewnętrznego dofinansowania. Wkład własny pokryją miasto Gdańsk (60%) i województwo pomorskie (40%).
Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin: Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo. Dzięki nowej infrastrukturze, mieszkańcy tych obszarów zyskają dostęp do szybszych i bardziej efektywnych połączeń kolejowych, co znacząco poprawi jakość życia w metropolii i regionie. Samorządowcy liczą, że PKM Południe przyjmie pierwsze pociągi w 2030 roku.