Kolej na świecie Tabor Wiadomości

Pierwsze wydzierżawione Vectrony trafią do Kolei Czeskich jeszcze w marcu. 7 kolejnych ma kursować do Polski

Pierwsze wydzierżawione Vectrony trafią do Kolei Czeskich jeszcze w marcu. 7 kolejnych ma kursować do Polski Mat. YT / Martin96

Jeszcze w marcu Koleje Czeskie odbiorą 6 wydzierżawionych lokomotyw Vectron. Następne 7 ma zostać odebranych do października 2022 roku – one maja obsługiwać nowe połączenie z Pragi przez Wrocław do Gdyni. Na razie umowa dotyczy 13 Vectronów, docelowo może rozszerzyć się nawet do 50 jednostek.

Jak podaje portal Zdopravy.cz, sześć firm było zainteresowanych przetargiem na wynajem do 50 lokomotyw dla Kolei Czeskich. Tylko jedna oferta spełniała wymagania i w taki oto sposób zwycięzcą została słowacka firma Rolling Stock Lease, która w swoim portfolio ma już dostawy Vectronów dla rodzimego przewoźnika ZSSK i ZSSK Cargo. Nowe Vectrony mają pojawić się na czeskich torach do końca marca. Zostaną zdeponowane do bazy CD Praha-Vršovice.

Jak informuje czeski portal, oferty złożyli takie podmioty jak: francuski Akiem SAS, ELL Germany, Mitsui Rail Capital Europe, Railpool, a także polskie Industrial Division. Nieznana jest wartość umowy. Prawdopodobnie Vectrony zostaną dostarczone w białych barwach, a ich oklejeniem zajmie się czeski przewoźnik.

Przetarg dotyczył wynajmu do 50 lokomotyw, na ten moment pewna jest dzierżawa 13 z nich.

Koleje Czeskie muszą wymienić starsze lokomotywy, które nie są ekonomiczne w wyposażeniu ETCS i przestawić się na inny system napięcia ze względu na trwającą konwersję systemu trakcji napięciowej – wyjaśniła rzeczniczka Kolei Czeskich Vanda Rajnochová dla portalu Zdopravy.cz – W razie potrzeby możemy kupić lokomotywy najwcześniej po roku. Czynsz obejmuje utrzymanie w formie pełnej obsługi – dodała Rajnochová.

Koleje Czeskie będą mogły wykupić na własność lokomotywy po roku dzierżawy. Pierwsze lokomotywy, które trafią do CD będą obsługiwać połączenia na linii R18 z Pragi do miejscowości Staré Město. Ma to związek z relokacją lokomotyw serii 371, z uwagi na planowaną zmianę napięcia sieci trakcyjnej na 25kV 50Hz AC na odcinku Říkovice – Nedakonice. Lokomotywy te co prawda są dwusystemowe, ale obsługują napięcie 3kV DC i 15 kV 16,7 HZ AC. Ponadto pojawia się problem związany z nieopłacalnością instalacji systemu ETCS do pojazdów, które prawdopodobnie wkrótce na stałe będą wyłączone z ruchu – więcej informacji.

Kolejne Vectrony do października 2022 roku i pojadą do Polski

Jak informowaliśmy na łamach naszego portalu, kolejne siedem Vectronów, które zostaną wydzierżawione Kolejom Czeskim mają kursować w relacji Praga – Wrocław – Gdynia. Chęć uruchomienia połączenia potwierdzają zarówno Ceske drahy, jak i PKP Intercity. Według zapowiedzi, takim pociągiem pojechalibyśmy już w grudniu 2022 roku – więcej informacji.