Pesa produkuje lokomotywy dwunapędowe dla PKP Intercity. Łącznie 16 jednostek, pierwszy pojazd ma wyjechać do obsługi liniowej już w przyszłym roku.
Przewoźnik realizuje obecnie zakup 16 takich elektryczno-spalinowych pojazdów.
Takie lokomotywy dwunapędowe będą mogły poruszać się na liniach niezelektryfikowanych z prędkością 120 km/h i na liniach zelektryfikowanych – 160 km/h – wyjaśnił Tomasz Gontarz, Wiceprezes PKP Intercity. Pierwsza w parku taborowym przewoźnika lokomotywa spalinowo-elektryczna jest już gotowa i czeka na dopuszczenia techniczne. W przyszłym roku powinna wyjechać na polskie tory – dodał.
Przypomnijmy, że zamówienie realizowane przez PESĘ obejmuje dostawę łącznie 16 takich lokomotyw. Mają one umożliwić przewoźnikowi obsługę pociągów zarówno po liniach niezelektryfikowanych, jak i zelektryfikowanych, bez konieczności zmiany lokomotywy. Dwunapędowe lokomotywy będą pierwszymi tego typu pojazdami w parku taborowym PKP Intercity. Obecnie przewoźnik wykorzystuje w ruchu liniowych elektrowozy i spalinówki, w tym liniowe Gamy, dostarczone również przez PESĘ.
W ramach zamówienia PKP Intercity wymagało nie tylko dostarczenia fabrycznie nowych pojazdów, jednego typu, z zespołami, podzespołami i elementami fabrycznie nowymi, ale również udzielenia gwarancji jakości i rękojmi na każdy z pojazdów (ich poszczególne elementy), ich oprogramowanie oraz sporządzoną dokumentację, na okres co najmniej 36 miesięcy liczonych od dnia następnego po protokolarnym odbiorze końcowym bez zastrzeżeń pojazdu oraz świadczenia usług utrzymania, a także napraw gwarancyjnych w stosunku do każdego z pojazdów. PKP Intercity poinformowało również, że rozważa zakup składów 'hybrydowych’. Na razie nie zapadła decyzja, czy będą to jednostki wodorowe czy elektryczno-spalinowe.