Kolej na świecie Prawo i przetargi Tabor

Pesa zakończyła dostawy pojazdów dla Deutsche Bahn. Wszystkie LINKi już w Niemczech

Pesa zakończyła dostawy pojazdów dla Deutsche Bahn. Wszystkie LINKi już w Niemczech

Ostatnie pojazdy wyprodukowane przez Pesa dla Deutsche Bahn wyjechały z Bydgoszczy 29 września, a dzień później w bazie w Kempten  Linki zaprezentowano podczas uroczystego podsumowania programu modernizacji taboru DB Regio w Bawarii.

W sumie Pesa dostarczyła do Niemiec 72 Linki w wersjach dwuczłonowej – 23 pojazdy BR632 i trójczłonowej – 49 pojazdów  BR633. To pojazdy dedykowane do ruchu regionalnego. Wożą pasażerów w rejonach Dortmundu /Sauerland/, Frankfurtu /Hesja/ i Monachium / Allgau/. Do tej pory przejechały już ponad 2 mln kilometrów.

To był jeden z najtrudniejszych kontraktów z jakim PESA miała okazję się zmierzyć. Rynek niemiecki jest najbardziej wymagającym rynkiem kolejowym w Europie. Współpraca z DB była wyzwaniem, nie mieliśmy doświadczenia pracy z tak wymagającym partnerem. W realizacji tego kontraktu były lepsze i gorsze momenty, ale nie poddaliśmy się. Wszystkie pojazdy dostarczyliśmy w uzgodnionym terminie pomimo panującej pandemii. To sukces całego zespołu, w ten projekt zaangażowanych było kilkaset osób – im wszystkim należą się podziękowania i gratulacje – powiedział Jacek Niedziela, Kierownik Kontraktu DB w Pesa Bydgoszcz SA

Fot. Pesa Bydgoszcz

Początki zawsze są trudne. Wprowadzenie PESA Link do eksploatacji w DB Regio wiązało się z wyzwaniami, które pokonaliśmy wspólnie z producentem. To się opłaciło: uruchomienie pociągów w sieci Allgäu przebiegło właściwie bezproblemowo – podkreślił podczas uroczystości w Kempten Hansrüdiger Fritz, Szef DB Regio Bayern.

Pesa Link w zależności od liczby członów mają od 110 do 160 miejsc siedzących, w tym 12 w I klasie, są w pełni przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, niskopodłogowe, z miejscami dla rowerów i mogą osiągać prędkość do 140 km/h.

Umowa ramowa pomiędzy Pesa a Deutsche Bahn została podpisana 19 września 2012 roku na berlińskich targach Innotrans. Dawała ona DB możliwość zamówienia do 420 pojazdów, a wartość kontraktu wynosiła 1,2 mld. Dwa lata po podpisaniu umowy Pesa zaprezentowała w Berlinie prototyp pojazdu, który ostatecznie 30 maja 2018 roku otrzymał homologację i został dopuszczony przez EBA do ruchu z pasażerami na terenie Niemiec.

Pesa produkuje dzisiaj dla zagranicznych klientów pojazdy kolejowe i tramwaje. W tej chwili realizujemy zamówienia dla przewoźników z Włoch, Niemiec, Czech i Rumuni. Doświadczenie zebrane między innymi  dzięki współpracy z DB pozwala z  optymizmem patrzeć na rozwój eksportu na rynki europejskie. -powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu Pesa Bydgoszcz.

Mat. Pesa Bydgoszcz