Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » PESA dostanie kredyt na ,,nowy start”, czas na znalezienie inwestora

PESA dostanie kredyt na ,,nowy start”, czas na znalezienie inwestora

Redakcja
fot. PESA Bydgoszcz S.A.

PESA podpisała umowę kredytową z konsorcjum banków na kwotę 200 mln zł. Dodatkowo Spółka ma podjąć działania zmierzające do pozyskania inwestora w okresie do końca marca 2018 r.

 Pesa dostanie kredyt. Wczoraj informowaliśmy o podpisanej umowie z konsorcjum banków, która dzięki kredytowi w wysokości 200 mln zł pomoże stanąć Spółce PESA Bydgoszcz z powrotem na nogi. Kredyt to początek działań w tym kierunku. Producent do marca 2018 roku musi znaleźć inwestora.
To były długie i trudne negocjacje, podpisana umowa i przyznany kredyt umożliwią PESIE realizację zawartych kontraktów i pozyskanie nowych zamówień. Przed nami kolejny etap  – restrukturyzacja i dalsze rozmowy z inwestorami. Wszystko to ma zagwarantować stabilny rozwój PESA.
Dziękuję wszystkim za wsparcie i za zaangażowanie w czasie negocjacji. Dla mnie osobiście ostatnie miesiące były szczególnym wyzwaniem – niełatwym, ale dającym satysfakcję z osiągniętego porozumienia. – powiedział Robert Świechowicz, prezes zarządu PESA Bydgoszcz S.A.
Spółka ma bardzo dużo zamówień i mimo wszystko decyduje się na dalsze działania produkcyjne. Obecnie trwa produkcja pojazdów m.in dla Kolei Śląskich, Przewozów Regionalnych czy Województw Podkarpackiego i Wielkopolskiego. PESA zajmuje się również produkcją pojazdów na rynki zagraniczne  (m.in. spalinowy Link dla Deutsche Bahn, tramwaje dla Kijowa).
Koszta poniesione przez PESĘ są duże
Spółka włożyła pieniądze w projekt Deutsche Bahn, prace nie są jeszcze ukończone, sprzedaż ma odbywać się w połowie 2018 roku. Pesa zainwestowała już ponad 500 mln zł w ciągu ostatnich 5 lat na prowadzenie badań, nowe projekty oraz innowacyjne rozwiązania.  Brak ukończenia realizacji zamówień utrudnia również sytuację pracowników firm, będących poddostawcami i partnerami (mowa nawet o 100 tys. pracowników). PESA nie zrobiła redukcji stanowisk mimo braku zleceń w latach 2016/2017. Tu również koszta utrzymania pracowniów zwiększyły dziurę budżetową Spółki.
Pomoc banków ma ułatwić nowy start Spółki. Obecne problemy z płynnością finansową, brak środków na realizację pozyskanych kontraktów i problemy z uzyskaniem gwarancji ubezpieczeniowych niezbędnych do podpisania nowych umów są spowodowane kilkoma czynnikami. Niestabilność w funkcjonowaniu i w kwestii finansowej Spółki spowodowały m.in. straty i kary związane z realizacją zamówień z poprzedniej perspektywy unijnej.  Brak wpływów finansowych wynikł również z tego, że PKP Intercity nie dokonało ostatecznie zamówienia dodatkowych dziesięciu pojazdów PesaDART.

 

Podobne artykuły