Strona główna » Wiadomości » Przewozy towarowe » Park Logistyczny Małaszewicze z decyzjami

Park Logistyczny Małaszewicze z decyzjami

Redakcja
Fot. PKP CARGO

Zakończył się kolejny etap przygotowań do realizacji inwestycji związanej z Parkiem Logistycznym Małaszewicze. Jak powiedział PAP rzecznik prasowy PKP CARGO Krzysztof Losz wydane zostały już wszystkie potrzebne decyzje lokalizacyjne, a spółka zależna PKP Cargo – Cargotor zawarła porozumienia o współpracy z samorządami przy realizacji inwestycji.

Jak już informowaliśmy na łamach portalu NaKolei.pl Małaszewicze to jeden z najważniejszych obiektów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Jak powiedział Krzysztof Losz gotowy jest również projekt budowlany. Natomiast w Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie procedowany jest wniosek Cargotor dotyczący wydania pozwolenia na budowę.

Kolejny etapem realizacji projektu będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie robót budowlanych. Nastąpi to po wydaniu pozwolenia.

Do 55 par pociągów

Docelowo Małaszewicze będą mogły obsługiwać do 55 par pociągów na dobę z obecnych 15 po torze szerokości 1520 mm. W ramach inwestycji przewidziano budowę nowego terminala kontenerowego, który mógłby przyjmować dłuższe pociągi ze wschodu o długości 1 050 metrów, a nie jak dotychczas 750 metrów. Z kolei dzięki modernizacji torów prędkość pojazdów wzrośnie z obecnych 20 km/h do 40 km/h.

Park Logistyczny Małaszewicze, który powstanie na terenach gmin Terespol, Zalesie i Piszczac – na łącznej powierzchni ponad 30 kilometrów kwadratowych – docelowo ma być najnowocześniejszym i największym hubem przeładunkowym w Europie. To kluczowe miejsce na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku łączącego Azję ze Starym Kontynentem. Właśnie tędy do europejskich odbiorców trafiają i trafiać będą w coraz większej ilości, transportowane koleją ładunki z Chin, Japonii czy Korei Południowej. Małaszewicze to także brama na Wschód dla europejskich eksporterów – zapewnia Spółka Cargotor.

Realizacją budowy Parku Logistycznego Małaszewicze zajmują się PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wspomniana spółka Cargotor. Koordynatorem i inicjatorem projektu jest Ministerstwo Infrastruktury.

Roboty do 2026 r.

Warto jeszcze przypomnieć, ze projekt pn. Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza 8 linii towarowych na granicy Unii Europejskiej (UE) z Białorusią ma na celu przekształcenie Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze w największy nowoczesny obszar przeładunkowy towarów (Park Logistyczny Małaszewicze) między systemami kolejowymi: szerokotorowym (1520 mm) i normalnotorowym (1435 mm), na wschodniej granicy UE z Białorusią.

Zakończenie realizacji robót budowlanych przewiduje się na II kwartał 2026 r.

Podobne artykuły