Przybywa nowych torów przy olsztyńskich peronach oraz na wschodnim wyjeździe ze stacji w kierunku m.in. Barczewa. Wykorzystano ok 800 wagonów do przywozu 35 tys. ton tłucznia – Ułożono ok. 6 km torów i zamontowano 26 rozjazdów, które zapewnią sprawny przejazd pociągów.
Na budowie pracują koparki, dźwigi, palownice, walce, podbijarki torowe do regulacji torów i rozjazdów oraz pociąg sieciowy. Ustawiane są kolejne słupy i bramki sieci trakcyjnej. Rozwieszono 2000 m nowej sieci trakcyjnej. Prace prowadzone są także w zakresie sterowania ruchem kolejowym. Położono setki metrów przewodów i okablowania.
Budowane jest nowe przejście podziemne od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej, które umożliwi dodatkowy dostęp na perony. Przejście o długości 140 metrów będzie szersze oraz wyższe. Powstały trzy betonowe segmenty obiektu o łącznej długości ok. 16 metrów. Budowane są wyjścia na peron nr 4.
Wykonawca kończy demontaż ostatnich zabytkowych elementów wiaty i balustrad z peronu nr 3. Historyczne obiekty są zabezpieczane na zapleczu budowy . Będą oczyszczone, odrestaurowane i – po uzgodnieniu z konserwatorem – pomalowane na odpowiedni, podkreślający historyczne walory, kolor. Zdemontowane na czas prac elementy wrócą na swoje miejsce.
Modernizacja stacji Olsztyn Główny zapewni podróżnym oczekiwany komfort obsługi. Ułatwieniem będą windy oraz schody ruchome. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie umożliwią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Lepszą informację dla podróżnych zapewnią wyświetlacze i nowe nagłośnienie.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości ok. 400 mln zł realizowana jest ze współudziałem środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zakończenie przebudowy stacji Olsztyn Główny zaplanowano w 2024 roku.