Wojewoda Wielkopolski wydał zgodę na przeprowadzenie badawczych odwiertów pod tory Kolei Dużych Prędkości na terenie prywatnych działek w powiecie kępińskim dla proponowanej kolei na linii Warszawa – Łódź – Poznań – Wrocław. Prace w spółce są kontynuowane.
Pod koniec czerwca premier Donald Tusk ogłosił nowy plan CPK i Kolei Dużych Prędkości. Mimo potencjalnie nowej lokalizacji dla rozgałęzienia kolei na linii Warszawa – Łódź – Poznań – Wrocław, to w dużej części obecny „igrek” będzie biegł w przyjętym i zatwierdzonym już wcześniej torze.
Na wniosek Centralnego Portu Komunikacyjnego, Marszałek Województwa Wielkopolskiego zgodził się na przeprowadzenie ponad 10 tysięcy odwiertów na trasie przebiegu przyszłej kolei, a następnie zgodę tę podtrzymał wojewoda wielkopolski.
Zezwalam Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu Sp. z o.o. na wejście na teren nieruchomości oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako: Powiat kępiński (…) Ustalam sposób korzystania z nieruchomości polegający na:
– wykonaniu prac geologicznych, geotechnicznych i geofizycznych, tj. otworów wiertniczych, otworów rdzeniowych, sondowań i badań geofizycznych,
– wykorzystaniu niezbędnej powierzchni na dojazd specjalistycznego pojazdu do wyznaczonych otworów badawczych – czytamy w decyzji o zezwoleniu na wejście na teren nieruchomości.
We wskazanych miejscach zostanie wykonanych 10654 otworów wiertniczych o głębokości od 3 do 30 metrów pod powierzchnią gruntu w celu wprowadzenia sond.
Dzięki tym badaniom będzie można stwierdzić, czy na terenie może przebiegać kolej. Zgoda na te prace ważna jest do maja 2029.