Prace na Warszawie Zachodniej skupiają się w dwóch obszarach. Na dojeździe od strony zachodniej budowane są wiadukty kolejowe. Wykonawca betonuje kolejne segmenty obiektów. Wykorzystuje przy tym dziesiątki maszyn: dźwigi, betoniarki, palownice i koparki. Kilkusetmetrowe wiadukty kolejowe usprawnią podróże koleją w aglomeracji warszawskiej. Będzie sprawne połączenie pociągiem z Radomia m.in. w stronę przystanków Warszawa Koło i Młynów na linii obwodowej. Budowane są nowe tory i rozjazdy, stawiane są słupy i rozwieszana jest sieć trakcyjna.
Prowadzone są również prace w tunelu dla pieszych. W konstrukcji, która łączy już peron 9 z peronem nr 6, realizowane są roboty wykończeniowe. Kładzione są posadzki i ściany. Powstają konstrukcje pod schody ruchome, które zapewnią wygodny dostęp z przejścia podziemnego na perony. Wykonawca montuje instalacje energetyczne, kanalizacyjne i odwodnieniowe.
Zmiany dla podróżnych od 22 sierpnia
Istotne prace zaplanowano od 22 sierpnia do 3 września związane z podłączaniem urządzeń do nowej nastawni zlokalizowanej w budynku LCS na stacji Warszawa Zachodnia. Pozwoli to w przyszłości na komputerowe zarządzanie ruchem kolejowym i zastąpienie dotychczasowego systemu przekaźnikowego. Nowy system pozwoli na szybszą odprawę pociągów i zwiększy poziom bezpieczeństwa.
Na czas prac PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z przewoźnikami zaplanowały zmiany w połączeniach kolejowych w Warszawie i aglomeracji. Pomimo największej w historii przebudowy stacji i ograniczonego zakresu czynnych torów, utrzymane jest kursowanie pociągów.
Tymczasowe zmiany komunikacji są zaplanowane w rozkładzie jazdy. Część pociągów pojedzie zmienioną trasą przez stację Warszawa Gdańska. Część połączeń będzie skróconych lub odwołanych.
Pasażerów prosimy o zwrócenie uwagi na zmiany w kursowaniu i sprawdzenie przed podróżą rozkładu jazdy pociągów. Szczegóły dostępne na stronie i w aplikacji portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników.
Zmiany będą dotyczyć przede wszystkim pociągów Kolei Mazowieckich, ale także InterRegio Prosna. Zmiany obejmą również niektóre pociągi PKP Intercity; przykładowo TLK Karkonosze zamiast jechać do stacji Warszawa Wschodnia przez Warszawę Zachodnią i Centralną, pojedzie przez Warszawę Gdańską. IC Dionizos po odjechaniu ze stacji Żyrardów, zatrzyma się dopiero i wyłącznie na stacji Warszawa Gdańska (dotychczas zatrzymywał się na stacjach Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia). Podobnie TLK Hańcza, IC Skarbek, IC Pilecki zatrzymają się również wyłącznie na Warszawie Gdańskiej.
Warszawa Zachodnia zmienia oblicze
Na nowej Warszawie Zachodniej będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.