NaKolei.pl Wiadomości Nowości w TSI Sterowanie – ETCS L3 Hybrid oraz ATO – systemy nie tylko dla linii KDP

Nowości w TSI Sterowanie – ETCS L3 Hybrid oraz ATO – systemy nie tylko dla linii KDP

Redakcja
Fot. Stadler Polska

Pociągi autonomiczne i nowe specyfikacje Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem to zmiany które zaplanowane są w Technicznych Specyfikacjach Interoperacyjności podsystemu Sterowanie. Zmiany te mają zwiększyć konkurencyjność kolei.

Jednym z dwóch nowych rozwiązań technicznych jakie wejdą w życie w raz z nową TSI Sterowanie będzie system ATO (Automatic Train Operation) over ETCS. Systemy klasy ATO są już z powodzeniem stosowane na świecie, głównie w systemach metra. Dla europejskiego rynku kolejowego opracowano system klasy ATO, który ma być w pełni kompatybilny z systemem ERTMS. Ma to pozwolić na bezpieczną i bezproblemową implementację tego systemu w zgodzie z TSI Sterowanie. Obecnie ERA nie opublikowała dokładnych specyfikacji systemu. Systemy ATO mają być stosowane przez zarządców i przewoźników dobrowolnie.

Oficjalnie zapowiedziano również wprowadzenie specyfikacji dla systemu ETCS poziomu 3. Mają się one pojawić wraz z nowym TSI Sterowanie. Nowa koncepcja struktury systemu ETCS L3 nie będzie bazować wyłącznie na tzw. ruchomych odstępach blokowych w oparciu o kontrolę ciągłości składu i łączność GSM-R. Zaproponowano, aby ruchome odstępy blokowe zastąpić mieszanymi odstępami blokowymi, tj. doposażyć (lub pozostawić) system w klasyczne urządzenia kontroli niezajętości, co pozwala zachować ruch mieszany (nie tylko EZT/SZT wyposażonych w ETCS ale również składów wagonowych i w ogóle nie wyposażonych w ETCS) a także eliminuje problem braku znajomości przez system zajętości szlaków w przypadkach awaryjnych.

Zabudowa obu systemów jednocześnie wydaje się być dobrym rozwiązaniem zarówno dla linii kolei podmiejskiej i aglomeracyjnej (takie jak istniejące już linie PKP SKM w Trójmieście oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej ale również planowana linia PKM Południe w Gdańsku) a także dla Kolei Dużych Prędkości. Połączenie systemu ETCS L3 oraz ATO zwiększy przepustowość linii kolejowych (pozwoli na dalsze zwiększanie taktu kursowania pociągów), zmniejszy koszty eksploatacyjne (jednostajne przyspieszanie i hamowanie z zachowaniem płynności) a także bezpośrednio zwiększy poziom bezpieczeństwa na liniach kolejowych (praktyczne uniemożliwienie zdarzeń SPAD). Rola maszynistów ograniczy się do nadzoru systemów pokładowych i przejęcia kontroli nad składem w przypadkach awaryjnych.

W przypadku zarządców zwolnionych z obowiązku stosowania TSI, podjęcie decyzji o zabudowie systemu ETCS oraz ATO powoduje wyłącznie dobrowolne stosowanie wybranych zapisów TSI Sterowanie i nie powoduje konieczności stosowania innych TSI (linie w dalszym ciągu pozostają „nieinteroperacyjne”).

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności