Miasto Bytom planuje odbudować połączenie kolejowe z Rudy Śląskiej Chebzią i Zabrzem. W projekcie przewidziano budowę nowego, sześciokilometrowego odcinka torów oraz modernizację trzech kilometrów istniejących torowisk. Inicjatywa obejmuje również przebudowę i budowę obiektów infrastruktury kolejowej, w tym wiaduktów, dwóch łącznic i przystanków.
Kluczowe aspekty inwestycji
Jak podaje portal bytom.naszemiasto.pl, prace projektowe nad nową linią kolejową już się rozpoczęły. Celem jest ułatwienie mieszkańcom szybkiego i wygodnego połączenia między miastami Metropolii.
Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia, podkreśla, że nowe połączenie znacząco poprawi ofertę komunikacji publicznej w regionie, czyniąc Bytom ważnym węzłem Kolei Metropolitalnej.
W ramach projektu planowana jest również budowa trzech centrów przesiadkowych przy stacjach kolejowych, co ma jeszcze bardziej zwiększyć komfort podróżowania transportem publicznym.
Oczekiwania i korzyści
Nowa linia kolejowa ma przynieść liczne korzyści mieszkańcom Bytomia-Bobrka, Bytomia-Szombierek oraz dzielnicy Rudy Śląskiej – Orzegowa, umożliwiając im bezpośredni dojazd do Zabrza, Katowic, a nawet Gliwic.
Przedstawiciele urzędu miasta wskazują na zwiększenie oferty przewozowej w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Plan realizacji
Umowa na prace projektowe została podpisana w sierpniu 2023 roku, a postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy robót budowlanych planowane jest na rok 2026. Przewiduje się, że realizacja inwestycji potrwa do 2029 roku.
Za organizację i nadzór nad projektem odpowiada PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z finansowym wsparciem Gminy Bytom i dofinansowaniem z Programu „Kolej Plus”.