Koleje Mazowieckie podpisały umowę ze Stadlerem na zakup 14 pięcioczłonowych pociągów elektrycznych. Pierwsze jednostki zasilą tabor KM za dwa lata.
Inwestycja pochłonie ponad 669 mln zł, ale Koleje Mazowieckie otrzymają 162 mln unijnego dofinansowania – z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027. Na tę kwotę składają się – oprócz zakupu pociągów – pakiet pozderzeniowo-naprawczy oraz szkolenia pracowników z obsługi technicznej pojazdów.
Pięcioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) pomieszczą 600 osób, w tym 279 na miejscach siedzących. Pociągi rozwijają prędkość maksymalną 160 km/h. Są wyposażone w urządzenia ETCS poziomu 2 zapewniające sygnalizację kabinową, która wspiera pracę maszynistów i poprawia bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu. Taki system pozwala m.in. na odpowiednią reakcję i dostosowanie jazdy do panujących warunków. Wdrożenie sygnalizacji kabinowej eliminuje ewentualne błędy ludzkie wynikające np. z braku widoczności semaforów czy nieznajomości przez maszynistę szlaku. Pociągi spełniają wymagania standardów TSI i normy bezpieczeństwa zderzeniowego.
Podpisana dzisiaj umowa jest trzecią z czterech umów wykonawczych, które znalazły siię w kontrakcie wartym w 2024 roku. Do Kolei Mazowieckich trafi łącznie 39 pociągów. Ponadto w ramach odrębnej umowy ze Stadlerem, KM otrzyma jeszcze 25 EZT-ów.
Flirtów coraz więcej
Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik podkreślił, że dzisiejsza umowa to początek większego zakupu. KM mają w swoim taborze 71 pociągów Stadlera, a pierwsza umowa na Flirty nosi datę 2006 rok.
Bardzo się cieszę, że pociągi będą produkowane na terenie województwa mazowieckiego, w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach. To nasza sztandarowa firma. Trudno sobie wyobrazić rozwój województwa bez Kolei Mazowieckich. Wpisujemy w się w budowanie transportu niskoemisyjnego, przyczyniamy się do spełnienia celów klimatycznych – powiedział Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.
Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich zwrócił uwagę, że przewoźnik planuje zakup łącznie 75 Flirtów 3. Wtedy wartość tego kontraktu przekroczy 4 mld złotych. Dostawy ze Stadlera znacznie wzmocnią potencjał taborowy KM.
Łącznie mamy już 71 pięcioczłonowych EZT-ów. 10 kupiliśmy na samym początku, potem był kontrakt na 61 pociągów sfinalizowany półtrora roku termu. Posiadamy łącznie nieco ponad 330 pojazdów różnego typu – powiedział prezes Stępień.
Radosław Banach, prezes Stadler Polska powiedział, że kontrakt z Kolejami Mazoiweckimi oznacza, że spółka zatrudni w Siedlcach kolejnych 200 pracowników. Nowe miejsca prascy – w nieznanej liczbie – stworzą także kontrahenci. Prezes zapewnił, że Stadler wypełni kontrakt zgodnie z harmonogramem.
Osiągniemy tempo produkcji jeden Flisrt w jeden tydzień – stwierdził Radosław Banach.