Budowa nowej linii tramwajowej jest już na finiszu. Znaczna część torowiska i infrastruktury towarzyszącej jest już gotowa, ale w kilku miejscach trwają jeszcze końcowe prace. Najwięcej dzieje się obecnie na ul. Legionów, w sąsiedztwie zajezdni autobusowej.
Nową linią tramwajową, która biegnie od pl. NOT Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego aż do nowej pętli przy ul. Heweliusza, pasażerowie pojadą już za kilka tygodni.
Toruń stawia na sprawną i szybką komunikację, która – co najważniejsze – jest przyjazna dla środowiska naturalnego. Podróżując tramwajem nie emitujemy spalin, zostawiamy prywatne samochody w garażach i wygodnie, sprawnie możemy przemieszczać się do różnych części miasta. Po drodze mamy węzły przesiadkowe, a więc podróżowanie po Toruniu staje się szybkie i wygodne – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Poza tramwajami mamy coraz więcej ekologicznych autobusów – elektrycznych i hybrydowych. Pasażerowie to doceniają i coraz częściej korzystają z miejskiego, publicznego transportu. Cała inwestycja to bardzo duży wydatek, ponad 200 mln zł, i była możliwa dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Większość prac przy budowie nowej linii tramwajowej została już ukończona. Tak jest na całym odcinku od przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, wzdłuż ul. Polnej, Ugory, Watzenrodego do ronda Strobanda. Gotowe jest tu torowisko, sieć trakcyjna, nowy układ drogowy, drogi rowerowe, chodniki i perony przystankowe. Obecnie trwają przygotowania do artystycznego urozmaicenia wybranych wiat przystankowych. Pozostałe zaprojektowano w formie zielonych przystanków.
Od ronda Strobanda do nowej pętli przy ul. Heweliusza prace kontraktowe także się już zakończyły. Pozostały jeszcze do zrobienia roboty dodatkowe, nie wchodzące w zakres kontraktu, czyli budowa chodnika, wygrodzenia na łuku pętli i dodatkowe nasadzenia zieleni oraz prace porządkowe.
Finiszują już także na odcinku przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów do centrum, ale tu pozostało jeszcze trochę do zrobienia. Na Szosie Chełmińskiej, do ul. Długiej trwają prace przy oznakowaniu poziomym i pionowym, uzupełnianie bruku, urządzanie zieleni, dokończenie zielonych przystanków, wykończenie i wyposażenie wiat przystankowych, wykonanie wygrodzeń. Dziś nad ranem (11 lipca br.) na Szosie Chełmińskiej, na odcinku od pl. NOT do ul. Dekerta, odbył się pierwszy przejazd techniczny.
Podobne prace zostały do dokończenia także wzdłuż ul. Długiej i Legionów. Ponadto na Legionów trwa układanie górnej płyty torowiska, mat rozchodnikowych na zielonym torowisku, montaż sieci trakcyjnej i budowa ścieżki rowerowej.
Najbardziej intensywne prace trwają w tej chwili na ul. Legionów, w pobliżu przejazdu kolejowo-tramwajowego. Uzgodnienia z koleją odnośnie tego rozwiązania trwały bardzo długo, ale zakończyły się sukcesem i pierwszy pociąg już tamtędy przejechał. Na przejazd tramwaju tym przejazdem musimy jeszcze poczekać, ale mamy już za sobą pierwszy przejazd techniczny mający na celu m.in. sprawdzenie funkcjonowania rozjazdów na pl. NOT. Wszystkie zadziałały sprawnie – mówi prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.
Po oddaniu do użytku nowej linii tramwajowej w Toruniu przybędzie prawie 13 tys. metrów toru pojedynczego torowiska, z czego ok. 5,2 tys. metrów toru pojedynczego budowana jest w technologii zielonej. Warto tu wspomnieć, że zielonych torowisk przybywa w Toruniu z każdą inwestycją realizowaną przez Miejski Zakład Komunikacji. Dzięki pozyskaniu dodatkowego dofinansowania linia kończy się nową pętlą z dwoma peronami końcowymi i jednym peronem początkowym przy ul. Heweliusza. Znajduje się tam budynek z zapleczem socjalnym. Wzdłuż nowej linii powstało 25 platform przystankowych, z czego 14 w formie zielonych przystanków.