NaKolei.pl MediotekaDawniej na kolei (Nie)zwykłe linie kolejowe na świecie: Wąskotorówka Puffing Billy Railway [WIDEO]

(Nie)zwykłe linie kolejowe na świecie: Wąskotorówka Puffing Billy Railway [WIDEO]

Mateusz Marczewski

Puffing Billy Railway to zabytkowa kolej wąskotorowa w Dandenong Ranges w Melbourne w Australii. Powstała w epoce wiktoriańskiej kolej, łącząca Belgrave z Gembrook, dzisiaj służy jako popularna atrakcja turystyczna.

Historia Puffing Billy Railway rozpoczyna się w XIX wieku. Wówczas system kolejowy Wiktorii (region Australii) rozwijał się w niezwykłym tempie i w latach 1887-1892 położono ponad 1850 kilometrów torów łączących główne skupiska ludności. Jednak w latach 90-tych XIX wieku recesja finansowa sparaliżowała rządowe projekty infrastrukturalne. To sprawiło, że budowa pełnowymiarowych linii do odległych społeczności stała się finansowo nieopłacalna, a wręcz niemożliwa.

Rozstaw torów (762 mm) pozwalał je kłaść bezpośrednio na naturalne ukształtowanie terenu.

W tym samym czasie, społeczności takie jak te w pasmach Dandenong były odizolowane i można było do nich dotrzeć jedynie za pomocą wozów ciągniętych przez byki lub konie. Powstanie kolei wąskotorowej stworzyło ekonomiczną alternatywę. Tory o rozstaw 762 mm ułatwiały budowę połączeń, pomimo trudnego ukształtowania terenu. W ten sposób Puffing Billy odegrała kluczową rolę w łączeniu społeczności z Dandenong do Melbourne.

Linia została otwarta w 1900 roku, aby służyć lokalnej społeczności i pierwotnie biegła od stacji Upper Ferntree Gully. Pociąg, nazywany przez miejscowych jako „Puffing Billy”,  przestał kursować w 1953 r. po tym, jak osuwisko zablokowało linię między Selby i Menzies Creek. Formalne zamknięcie nastąpiło w 1954 r. Dziś dawna linia między Upper Ferntree Gully i Belgrave jest obsługiwana przez podmiejskie pociągi elektryczne Metro Trains Melbourne.

„Ostatni przejazd” Puffing Billy i wiec zorganizowany przez Hewett’a w 1955 r.

Chociaż linia Puffing Billy była bardzo przydatna i potrzebna dla lokalnej społeczności, to od lat trzydziestych XX wieku była stratna finansowa dla Victorian Railways. 3 sierpnia 1953 roku osuwisko ziemi zablokowało fragment linii między Selby a Menzies Creek. Koleje Wiktoriańskie wykorzystały tę sytuację i zamknęły połączenie. Ta decyzja nie spodobała się mieszkańcom korzystającym z połączenia. Wśród nich był Harold L. Hewett, nauczyciel w Melbourne Grammar School. Hewett doprowadził do zorganizowania wiecu poparcia dla linii z udziałem ponad 400 osób!

Puffing Billy 7A przejeżdżające przez most Monbulk. Zdjęcie z pierwszego przejazdu pasażerskiego od czasu wybuchu pandemii COVID-19.

W dniu 1 października 1955 roku, powstało stowarzyszenie Puffing Billy Preservation Society, w celu utrzymania połączenia. Organizacja rozpoczęła pracę nad przywróceniem części połączenia na linii Belgrave do Lakeside. 28 lipca 1962 roku stowarzyszenie doprowadziło do przywrócenia kolejnego fragmentu między Belgrave i Menzies Creek. Obecnie Puffing Billy jeździ codziennie (z wyjątkiem dnia Bożego Narodzenia) i jest popularną atrakcją turystyczną. W roku finansowym 2016/17 Puffing Billy przewiózł 487 237 pasażerów.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności