Infrastruktura Wiadomości
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Niebawem ruszy budowa nowego dworca w Rogowie. Trwają prace rozbiórkowe

Niebawem ruszy budowa nowego dworca w Rogowie. Trwają prace rozbiórkowe Mat. PKP S.A.

Niewielkich rozmiarów, nowoczesny, komfortowy i proekologiczny – taki już niedługo będzie dworzec w Rogowie (woj. łódzkie). Właśnie trwają prace rozbiórkowe przy starym dworcu, w miejscu którego zostanie wybudowany nowy.

Dworzec w Rogowie jest realizowany w trybie „Projektuj i buduj” w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego według autorskiego projektu PKP S.A. W Rogowie powstanie tzw. IDS modułowy, czyli projekt typowy, gdzie zaimplementowano szereg nowoczesnych i zwiększających komfort podróżnych rozwiązań. Zastąpi on dotychczasowy budynek dworca, który właśnie jest wyburzany.

Nowy obiekt w Rogowie będzie odznaczał się nowoczesną formą architektoniczną. Zaprojektowano go jako budynek parterowy, składający się z dwóch części połączonych wiatą. Pierwsza z nich to przestrzeń dworcowa, w której będzie mieścić się poczekalnia oraz toalety ogólnodostępne. W drugiej tzw. części miejskiej znajdzie się niewielki lokal komercyjny. Pod wiatą zlokalizowano również stojaki rowerowe (14 sztuk) wraz ze stacją naprawy jednośladów. Dominantą architektoniczną w bryle nowego budynku dworca będzie wieża zegarowa o wysokości 8 m. Elewacja zostanie w części pokryta kolorowymi płytami typu HPL, które swoim wyglądem przypominają drewniane deski. Ich kolorystyka jest nawiązaniem architektonicznym do znajdującego się w Rogowie  – Arboretum,  parku dendrologicznego z unikalnymi gatunkami drzew i krzewów na skalę europejską.

Rządowy Program Inwestycji Dworcowych jest bardzo rozpędzony. Wiele budów i modernizacji się już zakończyło, a przed nami kolejne. W sumie to prawie 200 budynków dworcowych w całej Polsce, które odzyskają swoją świetność. Jestem przekonany, że docenią to także pasażerowie korzystający ze stacji w Rogowie. To kolejny krok do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Ze wsparciem funduszy unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko polskie dworce stają się budynkami nowoczesnymi i proekologicznymi. Inwestujemy nie tylko w największym miastach, ale też w mniejszych miejscowościach. Dostosowujemy dworce również do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, jako resort odpowiedzialny za program Dostępność Plus, kładzie na to szczególny nacisk – podkreśla Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.

Nowoczesna, funkcjonalna infrastruktura to kluczowy element dla zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa podróży pasażerom pociągów. Nowy dworzec w Rogowie będzie obiektem bardzo innowacyjnym, będzie spełniał wszelkie współczesne standardy w zakresie udogodnień dla podróżujących, w tym także dla osób niepełnosprawnych. Jestem przekonany, że realizacja tej inwestycji umożliwi mieszkańcom sprawniejszą i szybszą komunikację, oraz sprawi, że kolej stanie się dla nich przyjaznym środkiem transportu – mówi Janusz Kowalski, wiceminister aktywów państwowych.

PKP S.A. to jeden z kluczowych beneficjentów Funduszy UE, z którym realizujemy projekty z dofinansowaniem przekraczającym kwotę 725 mln zł pochodzących z Programu Operacyjnego  Infrastruktura i Środowisko. Cieszy nas każdy realizowany w ramach projektów dworzec. Ten, który powstanie w Rogowie, będzie przyjazny wszystkim podróżującym, również osobom z ograniczoną mobilnością, a także  wyposażony w ekologiczne rozwiązania sprzyjające środowisku – dodaje Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Po rozpoczęciu budów nowych dworców w Gorzkowicach i Wilkoszewicach, latem tego roku, prace budowlane nabierają tempa na kolejnym dworcu w województwie łódzkim. Łącznie w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 zostanie przebudowanych lub wybudowanych od podstaw prawie 200 dworców na terenie całego kraju – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.

Nowy dworzec w Rogowie to jednak nie tylko nowoczesna i funkcjonalna architektura z lokalnymi akcentami. Budynek będzie pozbawiony barier architektonicznych oraz zostanie wyposażony w wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich, dla osób niewidzących i niedowidzących zaprojektowano ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenie w alfabecie Braille`a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu. Dużym ułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej.

Na dworcu zaimplementowano również szereg rozwiązań proekologicznych. Budynek zostanie wyposażony w system BMS (Building Management System) nadzorujący prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia mediów. W obiekcie zaprojektowano również energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką, w celu ograniczenia zużycia energii elektrycznej. Natomiast na jego dachu 12 sztuk paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Dla poprawy bezpieczeństwa w budynku zostaną zainstalowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.

W bezpośrednim sąsiedztwie dworca wytyczono miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami, a także dla rodzin z dziećmi. Uporządkowana zostanie również zieleń, a także ułożona nowa nawierzchnia na chodniku oraz drodze dojazdowej.

Budowa nowego dworca w Rogowie jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Koszt inwestycji to 4,8 mln zł brutto. Jest ona dofinansowana z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany termin udostępnienia nowego dworca podróżnym to pierwsza połowa 2021 roku. Wykonawcą jest konsorcjum Heli-Factor Sp. z o.o. i Merx Sp z o.o.

Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie łódzkim obejmuje łącznie dziesięć inwestycji. W trakcie prac budowlanych są trzy z nich – Gorzkowice, Rogów, Wilkoszewice. Pozostałych siedem jest na etapie projektowania.

Mat. PKP S.A.