Strona główna » Wiadomości » Tabor » Nie będzie belgijskich lokomotyw w PKP Intercity! Przewoźnik odrzucił ofertę „niezgodna z warunkami”

Nie będzie belgijskich lokomotyw w PKP Intercity! Przewoźnik odrzucił ofertę „niezgodna z warunkami”

Adrian Izydorek
Fot. Leo Scribens

PKP Intercity chciało wydzierżawić 10 elektrycznych lokomotyw. Z ofertą wyszła firma, która w wakacje sprowadziła z Belgi do Polski elektrowozy.

W listopadzie br. PKP Intercity ogłosiło przetarg na dzierżawę 10 lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Tak jak zaznaczaliśmy, przetarg na dzierżawę lokomotyw w PKP Intercity nie jest żadnym zaskoczeniem, ale w przypadku lokomotyw spalinowych (od lat IC korzysta z czeskich spalinowych lokomotyw serii 754, które są dzierżawione przez Koleje Czeskie). Zaskoczeniem było to, że chodzi o dzierżawę elektrycznych jednostek. PKP Intercity w tym celu ogłosiło przetarg, który był podzielony na 5 części:

  • Część 1 – dzierżawa 2 lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej minimum 160 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania;
  • Część 2 – dzierżawa 2 lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej minimum 160 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania;
  • Część 3 – dzierżawa 2 lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej minimum 160 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania;
  • Część 4 – dzierżawa 2 lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej minimum 125 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania;
  • Część 5 – dzierżawa 2 lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej minimum 125 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania.

Wpłynęła jedna oferta dla wszystkich części. Złożyła ją firma Seville Rail Rent, która od lat zajmuje się dzierżawą wagonów kolejowych, a w wakacje firma sprowadziła kupionych od Kolei Belgijskich lokomotywy HLE21, które są w większości młodsze od naszych EU/EP07 (produkowane w latach 1984-1987) i szybsze, bo mogą rozpędzić się do 160 km/h.  Seville Rail Rent sprowadziło co najmniej 12 takich jednostek (o numerach: 2115, 2122, 2123, 2131, 2139, 2142, 2146, 2147, 2149, 2152, 2154 i 2158) Belgijskie SNCB pozbywać się pojazdów zaczęło w 2014 roku, wraz z rozpoczęciem dostaw nowych lokomotyw Siemensa.

Kupione przez Seville Rail Rent pojazdy miały być sprawne technicznie, do niedawna prowadzące ruch pociągów w Belgii – nie są to jednostki, które od lat stoją odstawione w Polsce, które trafiły na bocznicę Depolu. PKP Intercity chciało pojazdy wydzierżawić na okres 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Jednak przetarg ostatecznie został unieważniony. Według PKP Intercity, zaproponowana oferta nie spełniała wymagań określonych w specyfikacji zamówienia.

Badanie oferty wykazało, że podlega ona odrzuceniu we wszystkich częściach zamówienia, na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, z uwagi na jej niezgodność z warunkami zamówienia. Mając na uwadze fakt, iż jedyna złożona w Postępowaniu oferta podlega odrzuceniu, Postępowanie na podstawie art. 255 pkt 2 ustawy Pzp unieważnienia się we wszystkich pięciu częściach zamówienia – czytamy w uzasadnieniu odrzucenia oferty.

Skierowaliśmy się z pytaniami do PKP Intercity, z prośbą o podanie szczegółów takiej decyzji. Według naszych nieoficjalnych informacji, przed lokomotywami jeszcze długa droga, aby mogły być eksploatowane na terytorium Polski. Przypomnijmy, że zostały one sprowadzone do naszego kraju zaledwie pół roku temu.

Przypomnijmy, że Seville Rail Rent dla każdej z pięciu części przetargu złożył taką samą ofertę: brutto 4 413 241,35 zł. Szacunki zamawiającego wyglądają w następujący sposób:

  • dla części 1: PKP Intercity chciało przeznaczyć kwotę 5 455 872,23 zł brutto
  • dla części 2: 5 455 872,23 zł brutto
  • części 3: 5 455 872,23 zł brutto
  • części 4: 3 438 728,12 zł brutto
  • części 5: 3 438 728,12 zł brutto.

Biorąc pod uwagę całość zamówienia, Seville Rail Rent chciałoby otrzymać za 5 zadań 22 066 206,75 zł brutto, natomiast przewoźnik chciałby przeznaczyć kwotę 23 245 072,93 zł brutto.

 

Podobne artykuły