NaKolei.pl MediotekaDawniej na kolei Najszybsza lokomotywa parowa w historii: LNER A4 „Mallard” [ZDJĘCIA]

Najszybsza lokomotywa parowa w historii: LNER A4 „Mallard” [ZDJĘCIA]

Mateusz Marczewski
EPSON scanner image

Mallard to wyjątkowy parowóz, który był w stanie osiągnąć nawet 202,77 km/h! – Owa lokomotywa parowa produkowana w latach 1935-1938 została zaprojektowana do prowadzenia luksusowych pociągów i była najszybszym parowozem w historii.

Pociągi klasy A4 to lokomotywy parowe zaprojektowane przez Nigela Gresleya dla London and North Eastern Railway (LNER). Firma Gresleya wprowadziła lokomotywy klasy A4 w 1935 r. do obsługi połączeń Silver Jubilee między londyńskim King’s Cross a Newcastle. Usługa ta została nazwana dla uczczenia 25. roku panowania króla Jerzego V. Gresleya zainspirowała wizyta w Niemczech, którą odbył w 1933 r.,  podczas której zobaczył spalinowe pociągi Flying Hamburger.

Pociąg, który zainspirował Greasleya. Lokomotywa DRG CSVT 877 „Latający hamburger”

LNER rozważał zakup pociągów podobnych do Latającego Hamburgera, ale ówczesne jednostki spalinowe nie miały wystarczającej zdolności przewozowej i były za drogie. Gresley był jednak pewien, że parowóz poradzi sobie równie dobrze co pociąg spalinowy. Po próbach w 1935 r., podczas których jeden z jego A3 Pacifics nr 2750 Papyrus odnotował nową maksymalną prędkość 173,8 km/h, dyrektor generalny LNER, upoważnił Gresleya do wyprodukowania lokomotyw A4.

Lokomotywy klasy A4 były przeznaczone do szybkich przewozów pasażerskich. Zastosowanie wewnętrznego usprawnienia obiegu pary, wyższe ciśnienie w kotle oraz przedłużenie komory paleniskowej w celu utworzenia komory spalania przyczyniły się do zwiększonej wydajności w porównaniu do A3. Dodatkowo zmniejszono zużycie węgla i wody. Kolejnym ulepszeniem konstrukcji było zamontowanie podwójnego komina Kylchap, po raz pierwszy na 4468 Mallard w marcu 1938 r.

Lokomotywa 4468 „Mallard” z ulepszonym podwójnym kominem

3 lipca 1938 r. parowóz Mallard, pierwszy z tej klasy, który wszedł do służby z ullepszonym kominem Kylchapu, ciągnąc sześć wagonów osobowych, ustanowił światowy rekord prędkości na 202,8 km/h. Gresley nigdy nie uznał tej wartości za coś wyjątkowego. Twierdził, że prędkość ta mogła zostać osiągnięta tylko na bardzo krótkim dystansie, kilku metrów. Nie miał jednak wątpliwości co do tego, że niemiecki rekord prędkości wynoszący 200,4 km/h został pobity przez Mallarda pobity.

Mimo że od czasu II Wojny Światowej LNER wyprodukował nowsze lokomotywy,  A4 nadal obsługiwały połączenia szczytowe, zwłaszcza na trasie z Londynu do Edynburga. Żadne inne brytyjskie lokomotywy parowe nie mają dłuższej lub bardziej konsekwentnej historii osiągania dużych prędkości niż parowozy klasy A4. Lokomotyw A4 wyprodukowano 35 sztuk i były eksploatowane do 1966. Część parowozów została zachowana jako eksponaty zabytkowe.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności