Działania Prawo i przetargi Publicystyka Tabor Wiadomości

Na 90 wagonach FPS nie kończy. Już realizuje następne projekty

Na 90 wagonach FPS nie kończy. Już realizuje następne projekty Fot. NaKolei.pl

Współpraca poznańskiej Fabryki Pojazdów Szynowych z PKP Intercity nie kończy się na przekazaniu ostatniego z 90 zmodernizowanych wagonów 174A. Szef producenta Hubert Stępniewicz przybliżył dziś (15 stycznia) kolejne projekty, realizowane dla przewoźnika. Ale nie tylko.

81 nowych wagonów

Największym projektem, nad którym pracuje obecnie Fabryka Pojazdów Szynowych jest budowa 81 wagonów. Na zamówienie podstawowe składa się 55 jednostek, kolejne 26 producent dostarczy w ramach opcji. Jak podał Hubert Stępniewicz pierwsze wagony z tego zamówienia są już na testach. Ściślej mówiąc są to testy zderzeniowe, które były realizowane m.in. w Żmigrodzie, prowadzone są także testy statyczne pudła.

Pewnym problemem dla producenta mogą okazać się natomiast zmiany w przepisach dopuszczeniowych. Jakkolwiek Prezes Stępniewicz zapowiada, że kierowana przez niego spółka przygotowuje się do tych zmian, to tak naprawdę nie wiadomo jak nowa procedura będzie przebiegać. Trzeba bowiem pamiętać, że wagony będą od czerwca przechodziły procedurę dopuszczenia do ruchu zgodnie z nowymi przepisami, czyli poprzez Europejską Agencję Kolejową, a nie krajowy Urząd Transportu Kolejowego.

Co więcej wyzwaniem będzie również zdobycie dopuszczenia dla wagonów do kursowania po innych niż polska sieciach kolejowych. W pierwszej kolejności FPS musi jednak homologować produkowane przez siebie wagony właśnie na Polskę, następnie zaś na Czechy, Niemcy, Austrię, Słowację oraz Węgry.

W ramach zamówienia dla PKP Intercity zostaną dostarczone wagony pięciu typów: 1 klasy przedziałowe, 2 klasy bezprzedziałowe, 2 klasy przedziałowe, 2 klasy bezprzedziałowe wyposażone w wieszaki na rowery, 2 klasy przedziałowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.

Pierwsze wagony mają być gotowe jeszcze w tym roku. Ma ich być nawet kilkadziesiąt.

8 wagonów dla wojska

Sporym wyzwaniem, a jednocześnie ciekawym projektem, dla FPS będzie produkcja 8 wagonów dla wojska. Jak mówił Hubert Stępniewicz producent wykorzysta przy ich budowie doświadczenia, zdobyte przy budowie wagonów dla PKP Intercity. Tu również konieczne będzie zdobycie dopuszczenia dla nowych pojazdów do kursowania nie tylko po Polsce, ale także w innych krajach, tj. Czechach, Słowacji, Węgrzech i Rumunii.

W ramach tego zamówienia FPS zbuduje 6 wagonów bezprzedziałowych specjalnych 2 klasy do przewozu żołnierzy oraz 2 wagony przedziałowe specjalne 2 klasy do przewozu konwoju.

10 wagonów gastronomicznych

Kolejnym realizowanym przez FPS kontraktem jest ten, obejmujący wykonanie naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 10 wagonów osobowych. Zamówienie dotyczy wagonów osobowych typu 145Ab. Po zakończeniu prac będą to wagony restauracyjne, przystosowane do kursowania z prędkością do 160 km/h w składach pociągów EIC.

Lokomotywy wracają do FPS

Fabryka Pojazdów Szynowych oprócz projektów wagonowych realizuje także kontrakt zawarty z PKP Intercity na modernizację lokomotyw manewrowych. Co warte podkreślenia po wykonanych remontach maszyny będą dwuagregatowe z funkcją zasilania wagonów w energię elektryczną. Lokomotywy zyskają nowoczesne silniki spalinowe, spełniające normę emisji spalin na poziomie Stage IIIB. Rozwiązania, które pojawią się w lokomotywach takie jak m.in. mikroprocesorowe sterowanie, poprawią właściwości trakcyjne pojazdu, a także pozwolą zmniejszyć zużycie paliwa. Po modernizacji poprawi się bezpieczeństwo pracy lokomotyw, a także ich niezawodność.

Jak mówił Hubert Stępniewicz prace przy lokomotywach to nie jest dla FPS żadna nowość. Swego czasu w Poznaniu budowano właśnie lokomotywy. Technologia została.

Prace nad Plusem trwają

Jak poinformował Hubert Stępniewicz FPS nie rezygnuje również z budowy Plusa, a więc hybrydowego (spalinowo-elektrycznego) pojazdu trakcyjnego. Prace trwają. Zgodnie z zapowiedzią szefa poznańskiego producenta najprawdopodobniej jeszcze w tym roku zobaczymy gotowy pojazd. W tej chwili za wcześnie jeszcze na szczegóły, ale docelowo pojazd Plus mógłby być wykorzystywany przez przewoźników na trasach, na których częściowo nie ma trakcji elektrycznej i gdzie potrzeba obsługi przez pojazdy spalinowe.

Hubert Stępniewicz zapowiedział też, że kierowana przez niego spółka uważnie obserwuje rynek i pojawiające się przetargi. Warto wskazać, że PKP Intercity poszukują aktualnie wykonawcy modernizacji ponad 200 wagonów. Naturalnym faworytem do wygranej, obok PESY, wydaje się być właśnie FPS.

Co więcej szansą dla poznańskiej firmy jest IV pakiet kolejowy. Producent liczy na zamówienia na nowe wagony od innych niż PKP Intercity przewoźników. Liczę, że na rynku będzie też miejsce na nasze wagony – optymistycznie zapowiedział Hubert Stępniewicz.

Zobacz również: 90 zmodernizowanych wagonów 174A trafiło do PKP Intercity 5 miesięcy przed terminem [ZDJĘCIA]