Zapowiadana i oczekiwana od dawna przez mieszkańców modernizacja linii Chabówka – Nowy Sącz staje się faktem. Po ponad 20 latach przerwy na trasę będą mogły wyjechać pociągi. Podróżni i mieszkańcy, m.in. Sądecczyzny, Limanowszczyzny, Podhala oraz innych miejscowości zyskają nowe możliwości komunikacji.
Rozpoczynające się prace na kolejnym już odcinku linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oznaczają spełnienie oczekiwań mieszkańców. Świadczą także o sukcesywnym przechodzeniu z fazy projektu do realizacji przedsięwzięcia „Podłęże – Piekiełko”, obejmującego budowę nowej linii oraz odbudowę istniejącej trasy nr 104. Konkretne działania potwierdzają jednocześnie wiarygodność rządowych dążeń i zapowiedzi – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., konsekwentnie realizowane w Małopolsce, jak również w każdym regionie Polski – zapewniają rozwój kolei. Dzięki temu zwiększa się dostępność komunikacyjna, komfort i bezpieczeństwo. To w efekcie przekłada się na wzrost atrakcyjności transportu kolejowego i na decyzje pasażerów, którzy częściej wybierają podróże pociągiem – powiedział Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dla prac na odcinku Klęczany – Nowy Sącz, wykonawca przygotował teren budowy. We wrześniu ruszyły roboty budowlane. Istniejące elementy torów, obiektów inżynieryjnych zostaną rozebrane. W zamian wybudowana będzie nowa infrastruktura kolejowa, w tym m.in. tory wraz z siecią trakcyjną, obiekty inżynieryjne oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Istotny zakres prac stanowi przebudowa stacji Marcinkowice oraz przystanków Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Powstaną na nich nowe, wyższe perony, ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Przejście podziemne, winda i dojścia ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym.
Prace realizowane są także na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte. Obecnie, oprócz usuwanych kolizji z siecią gazową, wodociągową oraz elektroenergetyczną i teletechniczną – wykonywane są m.in. roboty ziemne. Są one związane ze wzmocnieniem dróg i gruntu oraz z budową przejść pod torami w Rabce Zaryte i w Rabce Zdroju, a także mostów i przepustów.
Wartość realizowanych prac, wynikająca z umów z wykonawcami na odcinku Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka – Rabka Zaryte, to nieco ponad 1,1 mld zł netto.