NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie Mniej pociągów z Ostrowca Świętokrzyskiego do Krakowa. Z powodu braku porozumienia samorządów [AKTUALIZACJA]

Mniej pociągów z Ostrowca Świętokrzyskiego do Krakowa. Z powodu braku porozumienia samorządów [AKTUALIZACJA]

Adrian Izydorek
Fot. YT / PKP Kraków

Będzie mniej pociągów POLREGIO między Ostrowcem Świętokrzyskim a Krakowem. Samorząd Województwa Świętokrzyskiego obwinia swojego odpowiednika z Małopolski.

W nadal obowiązującym rozkładzie jazdy znajduje się pięć pociągów POLREGIO z Ostrowca Świętokrzyskiego do stacji Kraków Główny. Od 11 grudnia, czyli wraz z wejściem w życie rocznego rozkładu jazdy 2022/2023 będą to już tylko trzy połączenia.

Jest to trasa międzywojewódzka, wykraczająca 30 km poza teren swojego regionu, tym samym uruchomienie pociągów na trasie wymaga uzgodnień dwóch organizatorów transportu publicznego: w tym przypadku Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. Jednak nie do końca doszło do porozumień.

Z początkiem tego roku, strona Małopolska zażądała likwidacji wszystkich bezpośrednich połączeń na trasie Ostrowiec Świętokrzyski – Kraków i zastąpienia ich połączeniami o statusie regionalnym, w tym przypadku w relacjach Ostrowiec Świętokrzyski – Kielce oraz Kielce – Kraków (dwa odrębne pociągi) – twierdzi Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.

Jak czytamy dalej w oświadczeniu, dzięki podjętym działaniom Marszałka Województwa Świętokrzyskiego udało się ostatecznie zapewnić minimalną ofertę i tym samym udało się zachować w ramach obowiązującego od dnia 11 grudnia br. rozkładu jazdy 3 par połączeń w relacji Ostrowiec Świętokrzyski – Kraków – Ostrowiec Świętokrzyski oraz 2 par połączeń w relacji Kielce – Kraków – Kielce.

Jednocześnie zapewniamy, że obecnie organizator transportu publicznego na terenie województwa świętokrzyskiego nieustannie podejmuje działania mające na celu zmianę podejścia sąsiadów z Krakowa w zakresie połączeń z województwem świętokrzyskim – czytamy w oświadczeniu.

Skierowaliśmy się do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego o stanowisko w sprawie.

[AKTUALIZACJA 09.12.2022, godz.: 12:10]

Otrzymaliśmy stanowisko Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Samorząd wskazuje, że połączenie w takim wymiarze było ustalane przez obie strony, tym samym UMWM nie rozumie przerzucanie na Województwo Małopolskie odpowiedzialności za obustronne uzgodnienia.

Obowiązkiem każdego organizatora publicznego transportu zbiorowego jest zapewnienie odpowiedniego standardu obsługi pasażerów na terenie, za który odpowiada. Województwo Małopolskie prowadzi aktywne działania w celu dostosowania standardu obsługi i pojemności taboru do występujących potrzeb przewozowych naszych mieszkańców. W związku z tym priorytetem jest podejmowanie działań mających na celu konstrukcję rozkładu jazdy, który umożliwi realizację tych zidentyfikowanych potrzeb podróżnych. Uzgodniony pomiędzy przedstawicielami Województwa Małopolskiego i Województwa Świętokrzyskiego kształt rozkładu jazdy, który został potwierdzony w stosownym protokole uzgodnień, był wynikiem prac uwzględniających uwagi i argumenty zgłaszane przez obu organizatorów. Stąd niezrozumiałym jest przerzucanie na Województwo Małopolskie odpowiedzialności za obustronne uzgodnienia i osiągnięty wynik prac – poinformowała nas Magdalena Opyd P.O. Rzecznika Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Według Urzędu Marszałkowskiego, relacja bezpośrednia z Krakowa do Ostrowca Świętokrzyskiego często istniała tylko w teorii.

Uruchamiane od kilku lat połączenia kolejowe relacji Kraków – Ostrowiec Świętokrzyski są jednymi z najdłuższych relacji uruchamianych przez Spółkę Polregio S.A. Długość całej trasy przekracza 220 kilometrów. Na tak długiej trasie występuje bardzo nierównomierne zapełnienie pociągów, co powoduje trudności z zapewnieniem odpowiedniej podaży miejsc dla podróżnych. Ponadto występują komplikacje w kwestii dostosowania rozkładu jazdy do potrzeb podróżnych na całej trasie przejazdu. Należy również zaznaczyć, że potoki podróżnych na małopolskim odcinku trasy Kraków – Ostrowiec Świętokrzyski są znacznie większe niż na odcinku świętokrzyskim. W związku z powyższym częstą sytuacją są przepełnienia w pociągach do Ostrowca Świętokrzyskiego na obszarze aglomeracji krakowskiej. Spółka Polregio próbując zaradzić tej sytuacji stosuje dołączanie lub wyłączanie jednostek na stacjach pośrednich, albo nawet przesadza podróżnych do innego składu. Oznacza to, że relacja bezpośrednia z Krakowa do Ostrowca Świętokrzyskiego często istniała tylko w teorii a pasażerowie i tak byli zmuszani do przesiadek. Dla podróżnych bardziej czytelnym rozwiązaniem jest więc uwzględnienie przesiadki w rozkładzie jazdy – dodaje M. Opyd.

Na koniec, Samorząd wskazuje, że Województwo Małopolskie przykłada dużą wagę aby zapewnić stabilną ofertę przede wszystkim dla podróżnych dojeżdżających codziennie do pracy lub nauki.

Liczba podróżnych odbywających codzienne podróże na tak długich trasach jak z Krakowa do Skarżyska-Kamiennej, Starachowic czy Ostrowca Świętokrzyskiego jest niewielka i zdaniem Województwa Małopolskiego uruchamianie tak dużej liczby pociągów bezpośrednich z Krakowa do Ostrowca Świętokrzyskiego jest ekonomicznie niezasadne. Lepszym rozwiązaniem jest zapewnienie dogodnych skomunikowań w Kielcach – czytamy w oświadczeniu Samorządu.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności