Działania Kolej na świecie Przewozy pasażerskie Tabor Wiadomości

Lubuskie ma już dwa Linki z niemiecką homologacją

Lubuskie ma już dwa Linki z niemiecką homologacją Fot. Pesa Bydgoszcz

Z końcem 2019 roku województwo lubuskie odebrało drugi spalinowy zespół trakcyjny SA139 Link, który może obsługiwać połączenia do Niemiec. Łącznie do dyspozycji pasażerów są zatem dwa takie składy. Producentem jednostek jest bydgoska PESA.

Te dwa pojazdy, z podwójną – polską i niemiecką homologacją – dostarczone zostały w terminie wyznaczonym ugodą, przed końcem 2019 roku – poinformował nas Maciej Grześkowiak, szef PR w PESIE.

Każdy z nich jest wyposażony w 140 miejsc siedzących, a łącznie na swój pokład może zabrać 220 pasażerów, klimatyzację, miejsca na rowery, systemy zliczania pasażerów i pełną informację pasażerską. Spełnia też najwyższe normy zderzeniowe. Jest przystosowany do potrzeb pasażerów niepełnosprawnych. Jak zapewnia producent standard wyposażenia wnętrz odpowiada temu, znanemu z niemieckich Link-ów dla NEB.

Dzięki podwójnej homologacji składy mogą obsługiwać połączenia do Niemiec. Jak poinformował nas Lubuski Urząd Marszałkowski dwa nowe pojazdy są obecnie przeznaczone do obsługi pociągów wojewódzkich oraz transgranicznych w relacji Zielona Góra – Frankfurt (Oder).

To nie jedyne pojazdy serii SA139 w lubuskiej flocie. Wcześniej PESA dostarczyła 4 takie jednostki. Z przyczyn nie do końca zależnych od producenta, czego pełną świadomość ma Lubuski Urząd Marszałkowski, jednostek tych nie udało się certyfikować do kursowania po niemieckiej sieci kolejowej. Stąd ugoda, na której samorządowcy na pewno nie stracili. Urzędowi Marszałkowskiemu zależało bowiem na pozyskaniu pociągów, które będą mogły przekroczyć granicę. Przyjęte rozwiązanie w pełni zaspokoiło te oczekiwania, jednocześnie nie spowodowało konieczności zwrotu do producenta wcześniej dostarczonych składów z jednej strony, z drugiej zaś naliczania kar umownych. Należy zaznaczyć, że rozwiązanie to zostało wypracowane wspólnie przez obie strony w drodze negocjacji.

Trzy połączenia z Zielonej Góry do Frankfurtu

W aktualnie obowiązującym rozkładzie jazdy Przewozy Regionalne, będące operatorem przewozów na terenie województwa lubuskiego, uruchamiają trzy pary połączeń w relacji Zielona Góra – Frankfurt (Oder). Z myślą m.in. o tych kursach zostały pozyskane Linki. Nie jest natomiast wykluczone, że w dalszej perspektywie sieć połączeń do naszych zachodnich sąsiadów, rozpoczynających swój bieg w województwie lubuskim, rozrośnie się. Prace nad rozwojem siatki połączeń zapowiedział już kilka miesięcy temu Lubuski Urząd Marszałkowski. Czekamy na ich efekty.

Nie tylko lubuskie

Lubuski Urząd Marszałkowski nie jest jedynym odbiorcą Linków z homologacją na niemiecką sieć kolejową. Bliźniacze, bo dwuczłonowe pojazdy, eksploatuje już od 2016 roku niemiecki przewoźnik Niederbarnimer Eisenbahn. Składy te można spotkać m.in. na połączeniach z Niemiec do Kostrzyna.

Dwuczonowe, ale także trzyczłonowe Linki, PESA produkuje dla Deutsche Bahn. Wszystkie zakontraktowane jednostki mają trafić do przewoźnika w ciągu najbliższych kliku miesięcy, większość już dziś obsługuje rozkładowe połączenia.

Warto również dodać, że Linki zostały dostarczone przez bydgoskiego producenta do Czech. Tamtejsze koleje państwowe były pierwszym odbiorcą pojazdów tej serii. Łącznie do naszych południowych sąsiadów trafiło 31 takich składów.

I na zakończenie dodajemy jeszcze, że jednostki z homologacją niemiecką, dostarczone dla Lubuskiego Urzędu Marszałkowskiego, oznaczone zostały jako SA139-031 oraz SA139-032.