Na terenie województwa lubelskiego modernizowanych jest 16 przejazdów kolejowo – drogowych.
Przede wszystkim modernizowana jest nawierzchnia przejazdów, aby usprawnić przejazd przez nie samochodów. Jest to element poprawy bezpieczeństwa w tych newralgicznych miejscach sieci kolejowej, tak samo jak montaż nowego oświetlenia i urządzeń zabezpieczających (rogatki, światła ostrzegawcze, znaki). Na prace w województwie lubelskim, które wykonuje KZA Przedsiębiorstwo Automatyki i Telekomunikacji, PKP Polskie Linie Kolejowe wydadzą prawie 23 mln zł. To część dużego, ogólnopolskiego programu przejazdowego o wartości ponad 250 mln zł.
Pierwsze prace już trwają na sześciu przejazdach w Chełmie i okolicach miasta. I tak, trzy przejazdy są przebudowywane w samym Chełmie, np. na przejeździe koło stacji Chełm Wschodni pojawi się nowe oświetlenie.
W miejscowości Wereszcze Małe wymieniono tory oraz nawierzchnię drogową i ustawiono urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Ruszyła też modernizacja dwóch przejazdów w okolicy Wólki Okopskiej. Na dwóch przejazdach w pobliżu Wólki i Antonina (na szlaku Chełm – Brzeźno i Brzeźno – Wólka Okopska) będzie zainstalowana samoczynna sygnalizacja przejazdowa oraz nowe oświetlenie, przejazdy te będą miały urządzenia zdalnej kontroli, informujące np. o awariach, co przyspieszy ewentualne naprawy.
Przypomnijmy, że cały program przejazdowy PKP PLK obejmuje 182 miejsca, gdzie krzyżują się drogi i trasy kolejowe. To zadanie ma kosztować prawie 257 mln zł. Ten program jest realizowany niezależnie od przebudowy przejazdów, jakie odbywają się w ramach modernizacji linii kolejowych. Dlatego prace na Lubelszczyźnie nie uwzględniają choćby modernizacji przejazdów na przebudowywanej linii kolejowej nr 7 (Warszawa – Lublin), gdzie będzie w praktyce zbudowanych od nowa 68 przejazdów i na linii nr 68 (:Lublin – Stalowa Wola Rozwadów), gdzie modernizacja obejmie 75 przejazdów kolejowo – drogowych.