Strona główna » Wiadomości » Łódzkie zaoszczędzi miliony

Łódzkie zaoszczędzi miliony

Redakcja

Samorząd województwa łódzkiego wyliczył, że zaoszczędzi ponad 120 mln zł na zakupie nowych pociągów do obsługi połączeń regionalnych.

 

Łódzkie zaoszczędzi miliony nie dlatego, że potaniały pociągi, ale z tego powodu, iż województwo otrzyma maksymalne dofinansowanie do zakupu taboru. Urząd marszałkowski kupi 10 trójczłonowych składów, a bydgoska Pesa wyprodukuje pociągi za 345 mln zł.

Samorząd złożył wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie swojej inwestycji z pieniędzy pochodzących z KPO. CUPT wniosek rozpatrzył pozytywnie, ale początkowo wsparcie miało wynieść 115 mln zł. W drugim etapie dotacja wzrosła do 183 mln zł, gdyż część wnioskodawców wycofała swoje aplikacje z konkursu i CUPT miał więcej środków do podziału. Kilka dni temu, po kolejnych rezygnacjach, Centrum ogłosiło nowa listę rankingową z wyższymi kwotami dotacji. Dla województwa łódzkiego oznacza to, że urząd marszałkowski otrzyma pełne dofinansowanie, o jakie wystąpił marszałek. W tym przypadku mówimy o kwocie ponad 236,1 mln zł. Tak więc region zaoszczędzi ponad 120 mln zł na wydatkach na elektryczne zespoły trakcyjne w stosunku do wysokości dotacji w pierwszym wariancie.

Władze Łódzkiego były wszak zdeterminowane, żeby kupić pociągi bez względu na wysokość dofinansowania z KPO. Ten zakup jest bowiem wpisany do planu wzmocnienia taborowego Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Nowe pociągi będą kursowały m.in. na liniach z Łodzi do Skierniewic i Sieradza. Te jednostki będą woziły pasażerów również w budowanym teraz w Łodzi tunelu średnicowym.

Trwa produkcja

Zakład Pesy w Bydgoszczy zapewnia, że zgodnie z planem postępuje produkcja EZT-ów dla województwa łódzkiego. Pociągi są obliczone na przyjęcie na pokład jednorazowo 350 osób, w tym 160 na miejscach siedzących.

Składy standardowo będą wyposażone m.in. w klimatyzację, biletomaty, system informacji pasażerskiej, Wi-Fi, miejsca na rowery, gniazdka elektryczne i monitory LCD. W każdym z pociągów projektanci wyznaczyli strefy dla rodzin z małymi dziećmi oraz dla osób z niepełnosprawnościami. Prędkość maksymalna nowych pojazdów to 160 km/h.

Podobne artykuły