Strona główna » Wiadomości » Linia do likwidacji…albo do wywozu żwiru

Linia do likwidacji…albo do wywozu żwiru

Krzysztof Losz
Fot. commons.wikimedia.org

PKP Polskie Linie Kolejowe chcą wznowić procedurę likwidacji linii kolejowej nr 176 Racibórz Markowice – Olza. Tymczasem część mieszkańców domaga się, aby PLK wznowiły na tej linii ruch pociągów towarowych do wywozu żwiru z pobliskich kopalni.

 

Petycję w sprawie uruchomienia ruchu pociągów na linii nr 176 wysłali mieszkańcy Lubomi, których wspiera Towarzystwa Entuzjastów Kolei. dokument skierowano do PKP Polskich Linii Kolejowych. Ich zdaniem remont linii nr 176 pozwoli na wywóz żwiru pociągami do składów na terenie Polski i Czech, co teraz wykonują samochody ciężarowe. A chodzić ma o ładunki o łącznej masie 1 mln ton rocznie tylko z jednej kopalni. Tymczasem koncesje wydobywcze mają trzy zakłady.

Na uciążliwości, które wywołują ciężarówki jadące z urobkiem, skarżą się głównie mieszkańcy ulic Asnyka i Granicznej w Lubomi. Dobowo w pobliżu ich domów przejeżdża nawet 80 ciężkich samochodów. I postulują, aby żwir przerzucić na pociągi, gdyż równolegle do ich ulic biegnie linia kolejowa z Olzy do Raciborza Markowic. Mieszkańcy wskazują, że chodzi im o ograniczenie uciążliwości transportu drogowego, w tym hałasu i emisji spalin. Ich zdaniem zamykanie ruchu kolejowego na linii nr 176 było błędem, który teraz można naprawić.

PLK organizuje konsultacje

PKP Polskie Linie Kolejowe nie odpowiedziały ani pozytywnie, ani negatywnie na petycję, gdyż ruszyły konsultacje społeczne ws. wznowienia procesu likwidacji linii nr 176. PLK zachęcają mieszkańców Lubomi do wzięcia w nich udziału.

Michał Aleksy, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach, poinformował, że każdy może wysłać swoją mailowo na adres: konsultacje.lk176@plk-sa.pl. Skrzynka będzie czynna do 14 maja br. Natomiast między 19 a 21 maja odbędą się otwarte spotkania przedstawicieli PKP PLK z mieszkańcami w budynku Sekcji Eksploatacji PLK w Raciborzu, ul. Pocztowa 2A. Pracownicy PLK odpowiedzą na wszystkie pytania codziennie, w godzinach 10:00-12:00.

Dlaczego likwidacja?

Jednocześnie w ogłoszeniu o konsultacjach społecznych PLK wyjaśniają powody wznowienia procesu likwidacji linii kolejowej numer 176., a konkretnie „na odcinku niezbędnym w zakresie poprowadzenia drogi regionalnej Racibórz – Pszczyna”.

Zarządca krajowej sieci kolejowej wyjaśnia, że jest to linia jednotorowa, niezelektryfikowana, która utraciła swoje znaczenie gospodarcze i komunikacyjne. A to dlatego, że doszło do likwidacji kopalń węgla kamiennego w pobliżu Raciborza. A równolegle do „176” biegnie linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn Koźle-granica państwa.

Zdaniem PLK niemożliwe jest wykorzystanie linii nr 176 jako ciągu objazdowego dla stacji Racibórz ze względu na stan techniczny toru. Spółka wskazuje też, że dla ruchu towarowego istnieją alternatywne ciągi. To szlaki Nędza Wieś – Sumina – (Rydułtowy) – Rybnik Towarowy – Chałupki lub Nędza Wieś – Sumina – Rybnik – Żory – Chybie – Zebrzydowice.

Poza tym, PKP PLK zastrzegają, że w trakcie analiz spółka weźmie pod uwagę rzetelną ocenę potencjału towarowego odcinków linii nr 176 Racibórz Markowice – Syrynia oraz Syrynia – Olza. Jak również pobliskiej linii nr 192 Syrynia – Pszów. Spółka informuje też, że obecnie nie planuje la linii nr 176 żadnych projektów inwestycyjnych.

Ponadto uwzględniając potrzebę rozwiązania kwestii kolizji infrastruktury kolejowej i drogowej na terenie miasta Racibórz dostrzega możliwość „przecięcia” fragmentu linii kolejowej nr 176 wyłącznie w zakresie niezbędnym do prowadzenia drogi regionalnej Racibórz – Pszczyna – czytamy w informacji PKP PLK.

Przypomnijmy, że jeszcze w marcu resort infrastruktury informował, że nie ma planów likwidacji linii nr 176.

Podobne artykuły