Infrastruktura Przewozy pasażerskie

Krakowska linia średnicowa: W 2019 roku nowy most na Wiśle dostępny dla pociągów

Krakowska linia średnicowa: W 2019 roku nowy most na Wiśle dostępny dla pociągów fot. PLK

 Trwa budowa mostów na Wiśle. Modernizowana jest krakowska linia średnicowa. Prowadzone prace pozwolą na udostępnienie mostu dla ruchu pociągów już w 2019 roku.

Jak zapowiadają PKP PLK, kończy się jeden z najtrudniejszych etapów prac. Na bulwary wrócą piesi i rowerzyści, a wykonawca rozpocznie przygotowania do montażu konstrukcji. Krakowska linia średnicowa jest modernizowana również pod kątem powstawania nowych obiektów dla pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Nowym mostem pociągi pojadą już w przyszłym roku. Pierwszy powstanie most wschodni, położony najbliżej mostu Kotlarskiego. Po przeniesieniu ruchu pociągów na nową przeprawę, ruszą prace przy pozostałych dwóch obiektach.

W czerwcu rozpoczęły się pierwsze prace. Wykonawca ma wymagające zadanie – wokół istniejącego mostu kolejowego wybuduje dwa bliźniacze obiekty, na których ułożone zostaną tory dla kolei aglomeracyjnej. Dotychczasowa przeprawa również zostanie gruntownie przebudowana. Powstanie zespół trzech mostów, o nowoczesnej konstrukcji, na których znajdą się cztery tory kolejowe. Pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h.

Po wykonaniu wykopów rozpoczęły się prace przy fundamentach. Ich najważniejszym elementem było wbicie na 15 metrów betonowych pali. Prace są na lądzie i w nurcie rzeki. Tam powstają podpory tymczasowe, które również będą osadzone na wbitych w dno, betonowych palach. Ciężki dźwig, wykorzystany do operacji, ustawiony był na specjalnej barce, którą manewruje holownik „Halny”.

Tymczasowa ścieżka, biegnąca obok placu budowy, którą dla wygody użytkowników wyasfaltowano, będzie oddana do użytku w piątek (14 września), w godzinach popołudniowych.

Nowe mosty kolejowe usprawnią ruch pociągów pasażerskich w Krakowie. To nie jedyny efekt modernizacji linii średnicowej. Powstaną także nowe przystanki: Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Największa inwestycja, realizowana przez PLK na południu Polski, zakończy się w 2020 roku. Wartość robót budowlanych szacowana jest na niemal 1 mld zł.

Więcej informacji na stronie PKP PLK.