Rząd ma do końca czerwca przedstawić nową koncepcję lotniska i systemu transportowego w Polsce. Zmiany obejmą głównie komponent kolejowy, skupiając się na linii Y łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Projekt ma również otrzymać nową nazwę.
Gorąca dyskusja polityczna
Ogłoszenie nowej koncepcji transportowej wywoła gorącą polityczną debatę.
Paulina Matysiak z partii Razem podkreśla, że projekt nie powinien skupiać się tylko na największych aglomeracjach, ale również na miastach powiatowych, które zasługują na rozwój i dostęp do szybkiej kolei.
Zbieranie podpisów pod obywatelskim projektem o CPK
Stowarzyszenie „Tak dla CPK” planuje rozpocząć akcję zbierania podpisów pod projektem ustawy zobowiązującym władze do budowy lotniska CPK oraz systemu kolejowego wokół niego.
Pierwsza akcja odbędzie się 28 czerwca w Giżycku na Mazurach.
Maciej Lasek o komponentach CPK
Pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek, uważa, że koncepcja „piasty i szprych” jest nietrafiona. Rząd ma skoncentrować się na linii Y i optymalizacji projektu lotniska, zmieniając również jego nazwę.
Ogłoszenie nowej koncepcji transportowej ma być etapem politycznej dyskusji na temat rozwoju infrastruktury.
Poparcie dla projektu CPK
Projekt CPK ma swoje poparcie nie tylko w rządzie, ale także wśród niektórych partii opozycyjnych.
Szymon Hołownia z Polski 2050 przyznał, że zmienił zdanie na temat inwestycji i popiera rozwój infrastruktury, podkreślając, że inwestycje w transport regionalny są kluczowe dla rozwoju kraju.
Bardzo widoczne jest zaangażowanie na rzecz CPK wspomnianej posłanki Pauliny Matysiak z Partii Razem
Przyszłość projektu CPK
Z nieoficjalnych informacji wynika, że rząd planuje także zmiany w samej strukturze zarządzania projektem CPK, co ma przyspieszyć realizację inwestycji.
Wprowadzenie nowych rozwiązań ma na celu optymalizację kosztów i skrócenie czasu realizacji poszczególnych etapów projektu.