Spółka Centralny Port Komunikacyjny odebrała koncepcję programowo-przestrzenną dla odcinka linii nr 85 między Sieradzem, Kaliszem, Pleszewem i Poznaniem. To poznańska odnoga linii Kolei Dużych Prędkości „Y”.
Koncepcja na poznańską KDP to ważny dokument. Po zatwierdzeniu koncepcji programowo–przestrzennej (KPP) ruszyły prace nad opracowaniem projektu budowlanego, które potrwają do III kwartału 2026 roku. W ostatnim kwartale następnego roku CPK planuje złożenie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę. Jego pozyskanie umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych w I kwartale 2028 roku i przekazanie linii do eksploatacji najpóźniej do końca 2035 roku.
Prowadzimy intensywne prace nad poznańską odnogą linii „Y”, a dokładnie odcinkiem Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. W grudniu 2024 roku złożyliśmy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Poznaniu wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 72-kilometrowego odcinka między Pleszewem a Poznaniem, a już w lutym tego roku wysłaliśmy kolejny: tym razem dotyczył on 74-kilometrowego odcinka między Sieradzem i Pleszewem – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK
Linia kolejowa nr 85 Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań to w sumie 146 km trasy KDP, na której prędkość projektowa dla pociągów pasażerskich to 350 km/h. Jest ona elementem projektowanej 480-kilometrowej linii „Y”, która połączy Warszawę, CPK, Łódź, Poznań i Wrocław. Dzięki poznańskiemu odcinkowi „Y” zakładany czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Poznaniem wyniesie 1 godz. I 38 minut.
Linia „Y” jest częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnych priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. Z Instrumentu „Łącząc Europę” CEF2 na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz – Pleszew – Poznań pozyskaliśmy 162 mln zł co oznacza, że inwestycje kolejowe CPK wpisują się w priorytety transportowe UE – mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK.
Koncepcja na poznańską KDP została wykonana w ramach projektowej umowy wykonawczej z konsorcjum BBF i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo.