Rząd przyjął kolejowy program utrzymaniowy na lata 2019 – 2023. To pierwszy taki dokument w historii polskich kolei.
Na realizację programu ma być przeznaczone z funduszy publicznych 23,8 mld zł, w tym z budżetu państwa będzie pochodzić 21 mld zł. – Dzięki podjętej decyzji rządu polska kolej zyska możliwość planowania prac utrzymaniowych i remontowych w cyklu wieloletnim. Zagwarantowanie znacznych środków finansowych na ten cel pozwoli na nadrobienie wieloletnich zaległości na kolei. W ten sposób jeszcze skuteczniej możemy dążyć do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – tak po posiedzeniu mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
O uchwalenie programu utrzymaniowego kolejarze dopominali się od wielu lat. A to dlatego, że PKP Polskie Linie Kolejowe nie są w stanie wyasygnować z własnych środków wystarczających pieniędzy na bieżące utrzymanie i naprawy sieci kolejowej. Efektem niedostatecznego finansowania prac utrzymaniowych i remontowych doprowadziło przez lata do ogromnych zaległości i pogorszenia stanu technicznego sieci. Resort infrastruktury informuje, że w 2008 roku. oceniono, że likwidacja zaległości utrzymaniowych na sieci PKP PLK wymaga kilkudziesięciu miliardów złotych. A to wpłynęło na pogorszenie zwłaszcza pasażerskiego transportu regionalnego.
Ministerstwo infrastruktury twierdzi, że realizacja programu pozwoli na poprawę jakości infrastruktury kolejowej, co powinno zachęcić do korzystania z kolei podróżnych i przewoźników towarowych. „Przewiduje się też skrócenie czas przejazdu koleją oraz zmniejszenie liczby awarii i usterek technicznych, dzięki czemu zwiększy się bezpieczeństwo podróżnych oraz wzrośnie konkurencyjność tej gałęzi transportu. Kolej, jako alternatywa wobec transportu samochodowego i kolejowego, to także mniejsze obciążenie środowiska emisją dwutlenku węgla, a w efekcie czystsze powietrze” – argumentuje resort.
Długie kontrakty
Zaletą programu ma być podpisywanie przez ministerstwo z PKP PLK wieloletnich umów – pięcioletnich – na utrzymanie infrastruktury kolejowej. To zapewni pełne finansowanie programu w każdym roku jego realizacji i w całym okresie jego trwania. Zdaniem rządu program, umożliwiając zawieranie wieloletnich umów na utrzymanie i remonty linii kolejowych, pozwoli na efektywniejsze planowanie i zlecanie prac utrzymaniowych i remontowych w cyklu wieloletnim.
Dzięki temu krajowy rynek wykonawców będzie też mógł lepiej przygotować się do realizacji kontraktów remontowo-utrzymaniowych. Zostaną także zlikwidowane zaległości w remontach. Ponadto maja być wyznaczone nowe kategorie linii kolejowych, aby nie dochodziło do degradacji szlaków kolejowych.
PKP PLK będzie największym beneficjentem ustawy, ale pieniądze trafią też od innych firm zajmujących się utrzymaniem linii kolejowych. Mowa o: PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu, Euroterminal Sławków i CARGOTOR.