335,4 mln przewiezionych pasażerów oznacza wzrost o ponad 8% licząc rok do roku. Najwięcej pasażerów, niemal 88,9 mln, skorzystało z usług POLREGIO. Drugie pod względem liczby przewiezionych pasażerów były Koleje Mazowieckie z wynikiem 62,1 mln pasażerów. W pierwszej trójce znalazł się także przewoźnik dalekobieżny – PKP Intercity z 48,9 mln pasażerów.
Długość zrealizowanych przez pasażerów kolei przejazdów to łącznie ponad 22 miliardy kilometrów. Znaczna część tych podróży mogłaby się zapewne odbyć prywatnymi samochodami.– wyjaśnia dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Jednak samochody te nie pojawiły się na drogach, nie przejechały miliardów kilometrów. To właśnie dzięki kolei podróżowanie było bezpieczniejsze i bardziej ekologicznie. Kolej pełni obecnie funkcję codziennie wykorzystywanej doskonałej komunikacji aglomeracyjnej i miejskiej oraz jest chętnie wybierana podczas dalekich podróży turystycznych czy biznesowych – podsumowuje Góra.
Liczba pasażerów (w mln) w latach 2010-2019
W 2019 r. prawie wszyscy przewoźnicy obsługujący regularne przewozy odnotowali wzrost liczby pasażerów w porównaniu z rokiem ubiegłym. W pociągach POLREGIO podróżowało o 7,7 mln (9,4%) osób więcej niż w 2018 r. Przewoźnik dalekobieżny, PKP Intercity, odnotował wzrost liczby pasażerów o ponad 2,7 mln (6%). W ostatnim roku duże wzrosty liczby pasażerów zauważalne były także u przewoźników samorządowych. O ponad milion podróżnych więcej niż w 2018 r. przewiozły: Koleje Śląskie (3,5 mln osób więcej), SKM Warszawa (2,6 mln), Koleje Mazowieckie (2,4 mln), Koleje Dolnośląskie (2,4 mln), ŁKA (1,3 mln) i Koleje Wielkopolskie (1,2 mln). Jeśli chodzi o procentowy przyrost liczby podróżnych to liderem było ŁKA (27% wzrostu) oraz Koleje Śląskie i Koleje Dolnośląskie (po 20%).
W roku 2019 koleją przetransportowano ponad 236 mln ton ładunków – o 13,9 mln mniej, niż w 2018 r. W przewozach towarowych liderem było PKP Cargo z udziałem ponad 40% wg masy oraz prawie 44% wg pracy przewozowej. Rośnie jednak udział mniejszych przewoźników. W 2019 r. przedsiębiorcy, których udział w rynku nie przekraczał 1%, przetransportowali łącznie 13% masy ładunków.
Z roku na rok rośnie masa przewozów intermodalnych. Ten rodzaj transportu ma przed sobą przyszłość i należy go rozwijać – informuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Dzięki transportowi intermodalnemu optymalnie można wykorzystać transport samochodowy, kolejowy i morski – dodaje Góra.
W 2019 r. prawie wszyscy przewoźnicy obsługujący regularne przewozy odnotowali wzrost liczby pasażerów w porównaniu z rokiem ubiegłym. W pociągach POLREGIO podróżowało o 7,7 mln (9,4%) osób więcej niż w 2018 r. Przewoźnik dalekobieżny, PKP Intercity, odnotował wzrost liczby pasażerów o ponad 2,7 mln (6%). W ostatnim roku duże wzrosty liczby pasażerów zauważalne były także u przewoźników samorządowych. O ponad milion podróżnych więcej niż w 2018 r. przewiozły: Koleje Śląskie (3,5 mln osób więcej), SKM Warszawa (2,6 mln), Koleje Mazowieckie (2,4 mln), Koleje Dolnośląskie (2,4 mln), ŁKA (1,3 mln) i Koleje Wielkopolskie (1,2 mln). Jeśli chodzi o procentowy przyrost liczby podróżnych to liderem było ŁKA (27% wzrostu) oraz Koleje Śląskie i Koleje Dolnośląskie (po 20%).
W roku 2019 koleją przetransportowano ponad 236 mln ton ładunków – o 13,9 mln mniej, niż w 2018 r. W przewozach towarowych liderem było PKP Cargo z udziałem ponad 40% wg masy oraz prawie 44% wg pracy przewozowej. Rośnie jednak udział mniejszych przewoźników. W 2019 r. przedsiębiorcy, których udział w rynku nie przekraczał 1%, przetransportowali łącznie 13% masy ładunków.
Z roku na rok rośnie masa przewozów intermodalnych. Ten rodzaj transportu ma przed sobą przyszłość i należy go rozwijać – informuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Dzięki transportowi intermodalnemu optymalnie można wykorzystać transport samochodowy, kolejowy i morski – dodaje Góra.
Masa ładunków w kolejowych przewozach towarowych w latach 2010 – 2016
Szczegółowe informacje na temat przewozów pasażerskich i towarowych znajdują się w dziale Statystyki, analizy i monitoring rynku.
Dane publikowane dziś przez UTK obejmują podstawowe parametry rynku. Szczegółowe statystyki będą sukcesywnie publikowane na stronie internetowej UTK, natomiast pełne dane zostaną przedstawione w „Sprawozdaniu z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2019 r.”, które ukaże się w końca lipca.