Jak poinformowały Koleje Ukraińskie, UE przeznaczy prawie 43 mln euro wsparcia z unijnego funduszu „Łącząc Europę” (CEF) na sfinansowanie prac przygotowawczych projektu budowy torów o rozstawie europejskim ze Lwowa do granicy ze Słowacją, Węgrami i Rumunią.
Wniosek projektu integracji systemu kolejowego Ukrainy z systemem transportowym UE został zatwierdzony 16 lipca 2024 r. przez Komitet Koordynacyjny Programu.
W ramach tej inwestycji UZ opracują projekt przebudowy obiektów kolejowych dla wprowadzenia toru o rozstawie 1435 mm na linii Chop — Lwów, projekt elektryfikacji i dostosowania do rozstawu europejskiego linii Lwów — Czerniowce — Wadul-Seret (Rumunia), strategię przebudowy lwowskiego węzła kolejowego z perspektywą dostosowania go do standardów sieci TENT, projekt i budowę toru 1435 mm na odcinku Matiowce — Użhorod i elektryfikację toru 1435 mm na odcinku Chop — Użhorod.
Całkowity koszt projektu wynosi 85,9 mln euro, przy czym UE zapewnia połowę finansowania zgodnie z zasadami CEF. Współfinansowanie projektów ukraińskich trwa od dwóch lat, a w kolejnym okresie programowania CEF przewiduje się zwiększenie funduszy.
The EU will allocate almost 43 million euros to Ukrzaliznytsia for the implementation of European integration projects. 💛💙💪
Within the framework of the European Union program "Mechanism "Connecting Europe" (CEF) the project of integration of the railway system of Ukraine into… pic.twitter.com/1kpFakBYEL
— Ukrainian railways || Укрзалізниця (@Ukrzaliznytsia) July 23, 2024