Koleje Holenderskie (NS) podpisały umowę na zakup 60 nowych piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Będą to EZT-y w wariancie cztero- i sześcioczłonowym.
Nederlandse Spoorwegen (NS) podpisały umowę z hiszpańskim producentem CAF na dostawę piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Kontrakt opiewa na kwotę ponad 600 mln euro. Zamówione EZT-y będą dostarczane w dwóch wariantach: 30 pojazdów będzie czteroczłonowymi jednostkami, 30 pozostałych natomiast będą to sześcioczłonowe zespoły trakcyjne. Człony sterownicze będą jednopokładowe, środkowe wagony będą już wagonami piętrowymi. Dlatego też w przypadku czteroczłonów będą łącznie 2 wagony piętrowe, a szcześcioczłonów będą to już 4 wagony dwupokładowe. Koleje Holenderskie wskazują, że w łącznie zamówionych pojazdach znajdzie się 30 tys. miejsc dla pasażerów. Pierwsze pociągi mają wyruszyć w trasy z pasażerami w 2028 roku.
Holendrzy kupują te pociągi z myślą o obsłudze pociągów dalekobieżnych. Jednopokładowe, skrajne wagony będą przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością. Pociągi będą dopuszczone do eksploatacji przy prędkości 160 km/h. Dla producenta to ważny moment, ponieważ to jest pierwszy kontrakt na dostawę piętrowych jednostek z rodziny pojazdów Civity. W umowie pojawił się też zapis rozszerzenia o zakup kolejnych pojazdów. Opcja przewiduje też, że pojazdy będą mogły być homologowane w krajach ościennych: w Niemczech i Belgii, tak aby obsługiwały połączenia międzynarodowe.
CAF już wcześniej dostarczał tabor dla holenderskiego przewoźnika. W 2014 roku podpisał pierwszy kontrakt polegający na produkcji 188 pojazdów z platformy Civity. W 2018 roku kontrakt rozszerzono o dodatkowe 88 pojazdów, tym samym to jeden z ważniejszych dla producentów kontraktów zrealizowanych w Europie. Jego wartość sięgnęła 1 mld euro.