Koleje Dolnośląskie jako pierwszy przewoźnik w Polsce wdrożyły międzynarodowy standard OSDM (Open Sales and Distribution Model). Jest to standard stworzony przez Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) jako otwarty, uniwersalny model sprzedaży i dystrybucji biletów.
System zapewnia jednolity sposób wymiany danych między przewoźnikami kolejowymi i autobusowymi. Pozwala pasażerom na zakup jednego biletu obejmującego podróż różnymi środkami transportu – także u różnych operatorów.
Dzięki OSDM możemy samodzielnie zarządzać ofertą, szybko publikować zmiany i integrować się z partnerami w sposób ustandaryzowany. To zwiększa elastyczność i pozwala reagować na zmieniające się potrzeby rynku – mówi Bartosz Jungiewicz, dyrektor ds. handlowych Kolei Dolnośląskich.
Wielokanałowy model sprzedaży
Projekt realizowany we współpracy z firmą M2T umożliwił wdrożenie uniwersalnego API obsługującego m.in. sprzedaż transgraniczną i oferty łączone (kolej + autobus). A także limitowanie dostępnych miejsc czy sprzedaż wielu biletów w jednym zamówieniu. Dzięki centralnemu systemowi kodów 2D (zgodnemu z UIC) i jednolitej taryfie, każdy kanał sprzedaży – zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny – otrzymuje spójną odpowiedź taryfowo-rozkładową.
Wdrożenie produkcyjne OSDM zostało zrealizowane w kanale stacjonarnym KD Partner oraz w sklepie internetowym kolejedolnoslaskie.pl. W toku są kolejne integracje – m.in. z platformami Koleo i Bilkom, które umożliwią szeroką dystrybucję oferty KD również poza własnymi kanałami.
OSDM daje dużą niezależność przewoźnikowi, ale jednocześnie pozwala na pełną kompatybilność z innymi systemami, także zagranicznymi. To przyszłość cyfrowej sprzedaży biletów. Naszym celem było wdrożenie rozwiązania elastycznego, skalowalnego i zgodnego z europejskimi standardami, co udało się osiągnąć dzięki ścisłej współpracy z dolnośląskim przewoźnikiem – podkreśla Kamil Serwus, członek zarządu M2T.
Podstawą dostosowania systemu informatycznego Kolei Dolnośląskich do standardu OSDM był kompleksowy ekosystem IT, z którego spółka korzysta od kilku lat. Powstał on we współpracy z M2T – w ramach szerszego projektu realizowanego dla przewoźnika kolejowego przez firmę Axians. I obejmuje m.in. system sprzedaży i kontroli biletów, moduł taryfowy oraz centrum kodów 2D zgodnych z wytycznymi UIC.
Firma M2T tłumaczy, że transakcja w modelu OSDM składa się z ustandaryzowanych etapów: wyszukiwania połączeń, wyboru oferty, zastosowania ulg, prebookingu, płatności i pobrania biletu. Całość opiera się na jednolitym formacie danych, co znacznie upraszcza integrację nowych partnerów.
Korzyści z wdrożenia OSDM
OSDM nie tylko usprawnia procesy wewnętrzne, ale daje realne korzyści biznesowe. Skraca bowiem czas wdrożeń, obniża koszty utrzymania systemów, a przede wszystkim poprawia doświadczenie pasażera. Podróżny może bowiem kupić jeden bilet na całą podróż – niezależnie od liczby przesiadek, przewoźników czy środków transportu.
Dzięki temu wdrożeniu Koleje Dolnośląskie wyznaczają kierunek dla całego sektora kolejowego w Polsce, potwierdzając, że inwestycje w otwarte standardy technologiczne to krok w stronę zrównoważonego i inteligentnego transportu publicznego.