Większość pieniędzy, jakie otrzymała Polska z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), trafi do PKP Polskich Linii Kolejowych. To kwota kilka razy wyższa niż pozyskała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Sylwia Cieślak-Wilk, zastępca dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych, poinformowała, że dofinansowanie, jakie PKP PLK otrzyma ze środków CEF wyniesie 9,5 mld zł. Tymczasem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma otrzymać dotacje na poziomie 2,3 mld zł. Natomiast inni beneficjenci (m.in. Centralny Port Komunikacyjny) zagospodarują 1,8 mld zł.
Dyrektor Cieślak – Wilk omawiała inwestycje z CEF na posiedzeniu sejmowej podkomisji stałej do spraw monitorowania wykorzystania funduszy Unii Europejskiej w zakresie infrastruktury.
Izabela Rokicka z Biura Funduszy Unijnych PKP PLK, podkreśliła, że spółka z sukcesem wdraża projekty CEF podczas obu edycji (druga obejmuje unijną perspektywę finansową 2021-2027). Rokicka dodała, że w ostatnim naborze PKP PLK złożyły cztery wnioski o dofinansowanie swoich inwestycji na sumę ponad 6 mld zł.
Mamy nadzieję, że część z tych projektów otrzyma dofinansowanie – powiedziała Izabela Rokicka.
Pieniądze CEF Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły na realizację takich inwestycji, jak modernizacja linii E65 na odcinku Zabrzeg – Zebrzydowice, E75 Białystok – Ełk i E30 Rzeszów – Medyka. Oraz na prace na linii nr 12 na odcinku Skierniewice – Pilawa.
Rząd zadowolony z CEF. Posłowie też
Ministerstwa Infrastruktury oraz Funduszy i Polityki Regionalnej są zadowolone z wdrażania przez PKP PLK, inne przedsiębiorstwa czy samorządy dotacji z programu „Łącząc Europę”. Jarosław Orliński, dyrektor departamentu programów infrastrukturalnych Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, powiedział, że Polska jest liderem wykorzystania CEF w UE. W okresie 2021-2027 zarezerwowano w tym programie dla całej Unii 25,8 mld euro. Bruksela przyjęła 58 polskich projektów, a wartość wsparcia ma wynieść 3,13 mld euro, czyli ponad 12 % całego budżetu CEF.
Również posłowie z podkomisji gratulowali CUPT, PKP PLK i innym beneficjentom skuteczności w pozyskiwaniu środków unijnych. Zwłaszcza, że Polska nie musiała zwracać żadnej dotacji, gdyż wszystkie środki są wydawane prawidłowo.