Strona główna » Wiadomości » Kolej w budżetach województw. 6,3 mld zł na przewozy pasażerskie

Kolej w budżetach województw. 6,3 mld zł na przewozy pasażerskie

Krzysztof Losz
Fot. PESA

W tym roku samorządy wojewódzkie mają przeznaczyć ponad 6,3 mld zł na transport kolejowy, przy czym najwyższe kwoty wydadzą Mazowsze i  Dolny Śląsk.

Wydatki regionów na kolej rosną w praktyce z roku na rok, co wynika przede wszystkim ze wzrostu kosztów organizacji przewozów pasażerskich i realizowania inwestycji taborowych lub infrastrukturalnych. Trzeba też zauważyć, że transport jest we wszystkich województwach główną pozycją wydatkową, pochłaniając około 40-45% budżetów regionów.

Łącznie 16 województw wpisało po stronie wydatków na „transport i  łączność” kwotę 19 mld 764 mln zł. Najwięcej: mazowieckie –3,3 mld zł, dolnośląskie – 1,8 mld zł oraz pomorskie – 1,6 mld zł.

Większość środków jest skierowana na drogi, gdyż wydatki na transport kolejowy sięgają ok. 6 mld 353 mln zł, a udział kolei wynosi mniej więcej 32% w wydatkach na transport (niewielka część przypada na lotnictwo). Jest to niezły wskaźnik zważywszy na konieczność inwestowania przez samorządy we własną sieć drogową, podczas gdy województwa mają ogólnie niewielki udział w zarządzaniu polską siecią kolejową. Za to regiony dotują kolejowe przewozy pasażerskie i to coraz wyższymi kwotami (głównie ze względu na inflację i inne koszty organizacji transportu szynowego).

Spośród ponad 6 mld zł kolejowych wydatków w 2025 roku najwięcej wydadzą: Mazowsze – 1 mld 149 mln zł, Dolny Śląsk – prawie 941 mln zł, Pomorze – 830 mln zł i Śląsk 694 mln zł. Najmniej zaś: Podlasie – 77,3  mln  zł, Warmia i Mazury – niemal 110 mln zł i Lubelskie – 121,1 mln zł. Oczywiście wynika to wprost z zamożności województw, te najbogatsze z  najwyższymi budżetami stać po prostu na wydawanie większych sum na kolej, bo też i tam siatka połączeń jest bardziej rozbudowana.

W wydatkach na kolej dominują dotacje wypłacane do regionalnych przewozów pasażerskich – to łącznie ponad 4,4 mld zł, a około 1,9 mld zł pochłoną inwestycje w pojazdy kolejowe (zakup nowego i modernizacje, naprawy używanego taboru) oraz na infrastrukturę. Samorządy wojewódzkie dotują zarówno własne spółki kolejowe lub inne podmioty publiczne: Polregio, PKP SKM w Trójmieście, jak i jednego prywatnego przewoźnika, którym jest Arriva. Wszystkie podmioty mają podpisane umowy z urzędami marszałkowskimi na świadczenie usług przewozu pasażerów.

 

 

 

Podobne artykuły