Przywrócenie ruchu kolejowego i połączeń pasażerskich na całej linii nr 103 Trzebinia – Wadowice jest możliwe. Ale raczej nie przy pomocy środków z Krajowego Programu Kolejowego. Na razie trwają prace koncepcyjne nad rewitalizacją linii.
Takie wnioski można wysnuć z lektury odpowiedzi wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka na interpelację posłów PiS Mariusza Krystiana i Rafała Webera. Parlamentarzyści przypomnieli, że pociągi pasażerskie przestały jeździć po linii nr 103 w 2002 roku. Jednak proces jego stopniowego wygaszania rozpoczął się już w 1998 roku. To dlatego, że PKP wprowadziła rozkład jazdy nieatrakcyjny dla pasażerów. W efekcie ludzie przestali jeździć pociągami, a teraz na linii nr 103 kursują jedynie pociągi towarowe, ale tylko na odcinku Alwernia-Spytkowice.
Decyzja o studium wykonalności
Kolej musi tu wrócić, a posłowie PiS wskazują, że wstępne decyzje już zapadły. W 2023 roku ówczesny minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zdecydował o włączeniu linii nr 103 do studium wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych. Studium powinno być gotowe w październiku br. i w związku z tym posłowie pytają o losy dokumentu. Interesuje ich np. to, czy ministerstwo prowadzi dodatkowe analizy na temat odbudowy linii nr 103 i czy współpracuje w tym z samorządami lokalnymi. Posłowie pytają również o finansowanie inwestycji, gdyż resort infrastruktury zapowiadał wcześniej, że stanie się to dopiero po zakończeniu obecnej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, czyli po 2027 roku.
Mariusz Krystian i Rafał Weber wskazują, że potencjał przewozów pasażerskich na linii nr 103 jest ogromny. Wskazują na bardzo pozytywne doświadczenia po wznowieniu ruchu pociągów pasażerskich na linii kolejowej nr 94.
Na razie wstępne studium
W odpowiedzi na interpelację, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował, że linia Trzebinia – Wadowice jest objęta „Wstępnym Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce” (WSW). W dokumencie pada stwierdzenie, że „jest zasadne przywrócenie parametrów konstrukcyjnych linii kolejowej nr 103 na odcinku Trzebinia – Wadowice do 120 km/h, z ograniczeniami do 60–80 km/h”. Dzięki temu zaistnieją warunki, aby ruszyła obsługa kolejowa miejscowości położonych wzdłuż tej linii. Ponadto trasa ta uzyska skomunikowanie z innymi pociągami regionalnymi, m.in. na stacjach Trzebinia (linia nr 133), Spytkowice (nr 94) i Wadowice (nr 117).
Kolej musi tu wrócić, gdyż analizy wskazały również, że „budowa jednotorowej łącznicy na odcinku Spytkowice – Kępki – Miejsce, stanowiłaby korzystne rozwiązanie infrastrukturalne umożliwiające przejazd między liniami nr 103 i 94”. Wiceminister poinformował, że w ramach WSW trzeba wykonać jeszcze dwa etapy. Chodzi o koncepcyjne układy torowe oraz syntezę projektu. Studium wstępne PKP PLK otrzyma w IV kwartale br.
W KPK nie ma pieniędzy
Piotr Malepszak podkreślił, że głównym celem WSW jest opracowanie koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej w Małopolsce. Chodzi szczególnie o komunikację w ramach aglomeracji krakowskiej, aby zaspokoić perspektywiczne potrzeby przewozowe zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Natomiast decyzje inwestycyjne będą zapadały później. W ramach współpracy PLK z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego, samorządem Krakowa, CPK i przewoźnikami kolejowymi. Ale póki co nie ma środków na remont linii nr 103, gdyż to zadanie nie jest ujęte w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Środki z KPK są w praktyce już rozdysponowane.
Jednocześnie informuję, że zarządca infrastruktury kolejowej w dokumencie wskazującym cele i kierunki rozwoju sieci kolejowej pn. „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku”, przewiduje potencjalną możliwość realizacji zadania pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 103 Trzebinia – Wadowice” (w grupie projektów dedykowanych rozwojowi regionalnemu). Ewentualna realizacja tego przedsięwzięcia uzależniona będzie zarówno od pozyskania środków finansowych, jak i sprecyzowania zakresu oraz horyzontu czasowego jego realizacji – stwierdził Piotr Malepszak.
Linia nr 103 w ZSK?
Wiceminister wskazał ponadto, że środki na wspomnianą inwestycję mogą pochodzić z UE w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027. I resort infrastruktury jest otwarty na współpracę z Małopolską w tym zakresie.
Piotr Malepszak wskazał, że obecnie PKP PLK i CPK wraz z Instytutem Rozwoju Miast i Regionów pracują nad Zintegrowaną Siecią Kolejową”. Dokument oceni zarówno istniejące, jak i projektowane linie kolejowe pod kątek m.in. przewidywanej liczby pasażerów i natężenie ruchu pociągów.
Podczas warsztatów na temat ZSK w Krakowie padł postulat rozwijania połączeń kolejowych z Krakowa i Małopolski do aglomeracji Śląskiej. W tej koncepcji rośnie znaczenie linii nr 103, która prowadzi do węzłowej stacji Trzebinia. W Trzebini zbiegają się linie kolejowe do Zebrzydowic (nr 93) i Dąbrowy Górniczej (133).