Ekonomia i rynek Przewozy towarowe

Kolej kluczowym czynnikiem w spedycji towarów z Chin. Udowodniła to pandemia

Kolej kluczowym czynnikiem w spedycji towarów z Chin. Udowodniła to pandemia Fot. NaKolei.pl

Liczba przewiezionych towarów koleją z Chin z roku na rok jest coraz większa. Dotychczas, w globalnie skomplikowanych sytuacjach, to kolei potrafiła wybrnąć z logistycznie trudnych opresji. Mamy obecnie złote lata rozwoju kolejowych przewozów towarowych po Nowym Jedwabnym Szlaku, a lada moment będziemy mieli lata “platynowe”, a nawet “diamentowe”.

Co roku odnotowujemy dużą dynamikę wzrostu przewóz intermodalnych. Mowa tu o wzroście wyników rok do roku na poziomie nawet kilkunastu procent. Co przyczynia się do tak dużego zainteresowanie? Tych czynników jest wiele, ale zacznijmy od podstawowych. Ogromną zaletą transportu intermodalnego jest to, że nie ingeruje on w ładunek znajdujący się w kontenerze. Kontenery oraz urządzenia przeładunkowe są tak projektowane, aby były dostosowane zarówno do przewozu na naczepie, jak i na platformie kolejowej – mowa tu oczywiście zarówno o kontenerach 20-stopowych oraz 40-stopowych.

Pandemia koronawirusa miała wpływ na wiele gałęzi przemysłu światowego. Na początku 2020 roku, kiedy pandemia rozpoczynała się w Chinach, chwilowo przemysł Państwa Środka uległ stagnacji. Niedługo potem zapotrzebowanie na towary z Chin zaczęło odżywiać i to w nieznanym dotychczas tempie. Mowa tu nawet o miesiącach, gdzie kolejowe przewozy intermodalne wzrosły do 20% r/r.

Zamknięcie fabryk w Chinach i brak pracowników w portach spowodowało, że została zminimalizowana liczba rejsów kontenerowców oraz samolotów. Spedytorzy szybko znaleźli rozwiązanie – było nim wykorzystanie potencjału Nowego Jedwabnego Szlaku. NJS obejmuje 65 państw, które stanowią 40% światowego PKB oraz 70% udziału populacji świata. Polska ma te szczęście, że położona geograficznie jest na kluczowym fragmencie Szlaku, którędy towary trafiają dalej na zachód.

Potencjał Nowego Jedwabnego Szlaku dostrzegają również polscy spedytorzy. Przykładem może być SPEDCONT, spółka wchodząca w skład Grupy PEKAES, która 22 lutego 2021 roku uruchomiła z chińskiego miasta Chengdu swój pierwszy pociąg operatorski, który już 8 marca znajdował się w Polsce, a dokładniej w Małaszewiczach. Z przygranicznej miejscowości, wszystkie 40. kontenerów zostało przetransportowanych do magazynu klienta. Spółka rozwija sieć terminali przeładunkowych dla połączeń kolejowych, ale również drogowych i lotniczych, ich przedstawienie na mapie dostępne jest na stronie Pekaes.pl.

Branżowi eksperci jasno wskazują, że w najbliższych latach segment kolejowy w transporcie intermodalnym jeszcze bardziej “rozkwitnie”. Stale utrzymujący się miesięczny wzrost kolejowych przewozów intermodalnych to udowadnia, a inwestycje w budowę kolejnych terminali przeładunkowych pozwolą na wyeliminowanie wąskiego gardła, który w zasadzie na Nowym Jedwabnym Szlaku pojawia się własnie na granicy, przez niemalże 100-procentowe wykorzystanie obecnie istniejących terminali.

Artykuł sponsorowany



Kongres590