Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » Jedyny kolejowy most zwodzony w Polsce idzie do remontu!

Jedyny kolejowy most zwodzony w Polsce idzie do remontu!

Sylwia

Kosztem 4 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe wyremontują kolejowy most zwodzony nad rzeką Regalicą, który jest jedynym czynnym obecnie obiektem tego typu w Polsce i jedynym z napędem mechanicznym w Europie. Na czas remontu przygotowano nowy rozkład jazdy pociągów – będą jeździć okrężną drogą, co wydłuży ich przejazd o około 20 minut.

Jak poinformował Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, remont mostu, przez który przejeżdża codziennie około 50 pociągów, już ruszył.Wyremontowane zostanie zwodzone przęsło i mechanizm jego obsługi. Prace obejmą też system sterowania. Ponadto wyremontowany będzie rezerwowy system zasilania elektrycznego, który podniesie niezawodność funkcjonowania przęsła, które będzie czynne nie tylko w wyznaczonych godzinach, jak dotychczas, lecz całą dobę. Prace przewidziano do końca lipca tego roku.

Cały most ma 262 m i składa się z pięciu przęseł, piąte przęsło – cześć zwodzona – znajduje się przy zachodnim brzegu Regalicy. Mechanizm podnoszenia mostu jest rozwiązany w bardzo oryginalny sposób – po obu stronach toru naprzeciw siebie na niewielkiej wysokości znajdują się dwa wycinki kół zębatych, do których sztywno przymocowana jest część podnoszona. Przetaczanie po bieżniach – listwach zębatych powoduje podnoszenie przęsła. Ciężar części podnoszonej zrównoważony jest przez masywną przeciwwagę, która w pozycji otwartej zajmuje pozycję tuż nad główkami szyn, natomiast w pozycji zamkniętej wznosi się nad torem na wysokości umożliwiającej przejazd pociągu pod nią.

Aby umożliwić przejazd pociągów elektrycznych przez most zastosowano nietypowe rozwiązanie sieci trakcyjnej. Ruchoma przeciwwaga wymusiła zastosowanie sieci odchylanej na dojeździe do przęsła podnoszonego, natomiast na samym tym przęśle zastosowano zamiast przewodu jezdnego sztywny przewodnik w postaci dwóch ceowników. Ze względów bezpieczeństwa (w pozycji otwartej część przewodnika znajduje się tuż nad poziomem toru) konstrukcja jest uziemiona i przejazd pociągów elektrycznych odbywa się rozpędem i teoretycznie bez konieczności składania pantografów. Jednak z powodu możliwości przeniesienia napięcia przez elektryczne zespoły trakcyjne, które posiadają więcej niż jeden pantograf, obowiązuje nakaz opuszczania pantografów przed wjazdem na most.

Most został zbudowany w 1877 r., gdy powstawała linia kolejowa Wrocław-Szczecin. Pierwotnie piąte przęsło było obrotowe. Zwiększony ruch na moście i wzrost żeglugi wymusił w 1936 roku wykonanie zwodzonego mostu dwutorowego. Wykorzystano patent amerykańskiego inżyniera Wiliama Scherzera.

W 1945 roku most został wysadzony. Po wojnie w 1949 r. odbudowano tylko jeden tor wykorzystując elementy mostu i wyposażenia maszynowni wydobyte z dna rzeki.

Przeprawa została wpisana do rejestru zabytków. Most „zagrał” tytułową rolę w amerykańsko-czeskim krótkometrażowym filmie, nominowanym do Oscara w 2004 r. w kategorii „najlepszy krótkometrażowy film aktorski”.

 

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x