Centralny Port Komunikacyjny to jeden z niezbędnych elementów rozwoju sieci kolejowej, oparty o budowę nowej infrastruktury, bo tego przez ostatnie 30 lat w wariancie kolejowym nie było- powiedział w czasie debaty nt. Przewozów Regionalnych Piotr Malepszak, członek Zarządu ds. Komponentu Kolejowego spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Instytut Jagielloński przedstawił wczoraj w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii raport pt. “Kolej na regiony! Perspektywa rozwoju i wyzwania rynku”. Zdaniem Piotra Malepszaka jeśli porównamy rozwój sieci kolejowej do siatki 3800 km dróg ekspresowych i autostrad, to możemy powiedzieć, że kolej w Polsce – jeśli chodzi o nową infrastrukturę – po prostu się nie rozwija.
A jeśli się nie rozwija, to traci udziały w rynku. Widzimy to bardzo brutalnie w różnego rodzaju statystykach- stwierdził członek Zarządu ds. Komponentu Kolejowego spółki CPK.
Dodał, że program CPK zakłada budowę 1300 km połączeń kolejowych.
Byłyby to elementy połączeń aglomeracyjnych, które likwidowałyby też pewne luki, np. w połączeniu Łodzi i Wrocławia, ale też miast o średniej wielkości. Nie mamy połączenia Warszawy z Płockiem, elementy połączenia Bydgoszczy i Torunia też są do poprawy. I program CPK taką poprawę zakłada- poinformował Malepszak.
Udział kolei w rynku
Malepszak zaznaczył jednocześnie, że na przestrzeni ostatnich 30 lat udział kolei w rynku przewozów bardzo zmalał. Spowodowały to spadające parametry infrastruktury kolejowej i to zarówno dla przewoźników pasażerskich jak i towarowych.
Udział kolei w trybie transportowym, całościowym w Polsce wynosi 1 proc. jeśli chodzi o ilość pasażerów. Jeżeli natomiast chodzi o pracę przewozową to wynosi on 5 proc. Nie możemy mówić o równoważeniu transportu, jeśli rynek przewozów drogowych rośnie w tempie 10-11 proc. rocznie, a my mówimy o renesansie przewozów kolejowych mówiąc o przekroczeniu liczby pasażerów na poziomie 300 mln, gdy w połowie lat 80. mieliśmy miliard pasażerów- powiedział Malepszak.
I dodał:
Stąd te różne dopływy, które musimy tworzyć poprzez kolej regionalną. Dla mnie absolutnym kluczem jest bowiem zwiększanie udziału kolei w rynku. To będzie wiązało się także z popytem na nowy tabor, również krajowych producentów o parametrach do 160 km/h- skwitował.