Strona główna » Opinie » Debaty » Jaka rola przewoźników regionalnych w projekcie CPK? Piotr Malepszak: „Absolutnym kluczem jest zwiększanie udziału kolei w rynku”

Jaka rola przewoźników regionalnych w projekcie CPK? Piotr Malepszak: „Absolutnym kluczem jest zwiększanie udziału kolei w rynku”

Piotr Czartoryski-Sziler
Fot. NaKolei.pl

Centralny Port Komunikacyjny to jeden z niezbędnych elementów rozwoju sieci kolejowej, oparty o budowę nowej infrastruktury, bo tego przez ostatnie 30 lat w wariancie kolejowym nie było- powiedział w czasie debaty nt. Przewozów Regionalnych Piotr Malepszak, członek Zarządu ds. Komponentu Kolejowego spółki Centralny Port Komunikacyjny.

Instytut Jagielloński przedstawił wczoraj w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii raport pt. “Kolej na regiony! Perspektywa rozwoju i wyzwania rynku”. Zdaniem Piotra Malepszaka jeśli porównamy rozwój sieci kolejowej do siatki 3800 km dróg ekspresowych i autostrad, to  możemy powiedzieć, że kolej w Polsce – jeśli chodzi o nową infrastrukturę – po prostu się nie rozwija.

A jeśli się nie rozwija, to traci udziały w rynku. Widzimy to bardzo brutalnie w różnego rodzaju statystykach- stwierdził członek Zarządu ds. Komponentu Kolejowego spółki CPK.

Dodał, że program CPK zakłada budowę 1300 km połączeń kolejowych.

Byłyby to elementy połączeń aglomeracyjnych, które likwidowałyby też pewne luki, np. w połączeniu Łodzi i Wrocławia, ale też miast o średniej wielkości. Nie mamy połączenia Warszawy z Płockiem, elementy połączenia Bydgoszczy i Torunia też są do poprawy. I program CPK taką poprawę zakłada- poinformował Malepszak.

Udział kolei w rynku

Malepszak zaznaczył jednocześnie, że na przestrzeni ostatnich 30 lat udział kolei w rynku przewozów bardzo zmalał. Spowodowały to  spadające parametry infrastruktury kolejowej i to zarówno dla przewoźników pasażerskich jak i towarowych.

Udział kolei w trybie transportowym, całościowym w Polsce  wynosi 1 proc. jeśli chodzi o ilość pasażerów. Jeżeli natomiast chodzi o pracę przewozową to wynosi on 5 proc. Nie możemy mówić o równoważeniu transportu, jeśli rynek przewozów drogowych rośnie w tempie 10-11 proc. rocznie, a my mówimy o renesansie przewozów kolejowych mówiąc o przekroczeniu liczby pasażerów na poziomie 300 mln, gdy w połowie lat 80. mieliśmy miliard pasażerów- powiedział Malepszak.

I dodał:

Stąd te różne dopływy, które musimy tworzyć poprzez kolej regionalną. Dla mnie absolutnym kluczem jest bowiem zwiększanie udziału kolei w rynku. To będzie wiązało się także  z popytem na nowy tabor, również krajowych producentów o parametrach do 160 km/h- skwitował.

 

Podobne artykuły