Kolej w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zajmuje bardzo ważne miejsce. System transportowy jest krwiobiegiem każdej gospodarki- podkreśliła w czasie debaty nt. Przewozów Regionalnych Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.
Głos w dyskusji zabrała m.in. minister Jadwiga Emilewicz, która zauważyła, że tendencja „zwijania szyn na rzecz kół”, którą obserwowaliśmy od końca lat 80. i początku lat 90., ma znów wektor przeciwny. Jej zdaniem nacisk obecnie położony jest na to, co rzeczywiście przekłada się na znany slogan „tiry na tory”.
Transport kolejowy jest nie tylko bezpieczny, nie tylko jednym z bardziej skutecznych i przewidywalnych czasowo, ale jest też jednym z najbardziej ekologicznych. To jeden z tych czynników, gdzie mamy podobną korelację jak w państwach unijnych- mówiła minister.
Emilewicz odniosła się również do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i jego wpływu na rozwój kolei.
Ten projekt nie nazywa się Centralnym Portem Lotniczym, ale od początku w genotyp miał wpisane to, iż rozwój CPK jest jeden do jeden związany z przemyśleniem na nowo połączeń kolejowych. I to nie tylko na osi Warszawa i CPK, bądź trzy wybrane największe miasta, ale budowa w ogóle nowej sieci transportowej- zauważyła.
Zdaniem minister transport kolejowy ma swoje szczególne miejsce w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i to z dwóch powodów.
Nie tylko jeśli chodzi o poprawienie mobilności, dostęp dobrych miejsc pracy bez konieczności przeprowadzania się z całą rodziną, co też ma wpływ na oczekiwania finansowe. Ale także ze względu na to, że w Polsce – jeśli patrzymy od strony producentów, od strony gospodarczej – mamy podmioty, które dostarczają produkty, które po szynach jeżdżą. I to zarówno dla przewozów regionalnych jak i dla transportu towarowego, kolejowego- mówiła Jadwiga Emilewicz.
Minister dodała, że chcąc rozmawiać o tym, żeby ten przemysł utrzymał swoją pozycję konkurencyjną i aby dostarczał towary nie tylko na polski rynek, ale i inne rynki, bardzo ważna jest obecność całej branży szeroko rozumianej w strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju.
Przewozy Regionalne, które pozwalają tanio, skutecznie, bezpiecznie i przewidywalnie podróżować pasażerom z miast do miast jest dzisiaj naszym ogromnym wyzwaniem. To, co zdarzyło się w ostatnich trzech latach, to zwiększona liczba pasażerów, zaimplementowanie zintegrowanego biletu przez kilku przewoźników, inwestycje remontowe, taborowe, które mają poprawić jakość taboru- skwitowała Jadwiga Emilewicz.