Strona główna » Wiadomości » Tabor » Jak wygląda obecny ilostan taboru PKP Intercity? Przewoźnik przygotowuje kolejne zamówienia – wiemy jakie

Jak wygląda obecny ilostan taboru PKP Intercity? Przewoźnik przygotowuje kolejne zamówienia – wiemy jakie

Adrian Izydorek
Fot. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych / Aleksander Hałas

PKP Intercity ma kilka postępowań przetargowych w toku. Do kolejnych przewoźnik uruchomił procedury przetargowe, a obejmują one zarówno zespoły trakcyjne, wagony, jak i lokomotywy.

PKP Intercity na początku roku przyjęło strategię, w ramach której przewoźnik chce do 2030 roku wydać 27 mld zł na inwestycje. Większość z tego, bo 24,5 mld zł zostanie przeznaczone na zakup taboru kolejowego. Ma to być olbrzymie wzmocnienie taborowe, w ramach którego planowany jest zakup m.in. nowych wagonów, lokomotyw, dwunapędowych pojazdów. Wiceminister Andrzej Bittel wskazał najbliższe plany inwestycyjne przewoźnika, ponadto przedstawił podsumowanie zamówień sprzed ostatnich 6 lat.

Jak zmieniła się flota IC od 2016 roku i jakie kolejne inwestycje?

Wagony: Według oficjalnych informacji Ministerstwa Infrastruktury, PKP Intercity obecnie dysponuje 2153 wagonami pasażerskimi (416 wagonów wyłączonych z eksploatacji). Od 2016 roku PKP Intercity kupiło i odebrało 77 nowych wagonów, natomiast w ramach podpisanych kontraktów dostarczonych zostanie kolejnych 12 wagonów. Podając te dane, Wiceminister Bittel najprawdopodobniej miał na myśli 81 nowych wagonów, które przewoźnik zamówił w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych. Pozostałe 8 pojazdów to najprawdopodobniej wagony 177A-30, które zostały zakupione na potrzeby Sił Zbrojnych RP – więcej informacji.

Od 2016 roku IC zmodernizowało 718 wagonów, natomiast w ramach podpisanych kontraktów Spółka zaplanowała wykonanie modernizacji kolejnych 248 wagonów.

Jeżeli chodzi o nowe inwestycje, to Wiceminister Andrzej Bittel poinformował, że wszczęta jest procedura przetargowa na zakup kolejnych 300 z opcją na domówienie 150 kolejnych wagonów. Według naszych informacji wszelka dokumentacja przetargowa jest już gotowa, a więc niebawem powinniśmy spodziewać się ogłoszenia postępowania.

Dodatkowo, jak informuje Wiceminister Bittel:

PKP Intercity S.A. uruchomiła wewnętrzną procedurę zakupową na wykonanie modernizacji 95 wagonów pasażerskich.

Tutaj akurat zapewne chodzi o dostosowanie 95 wagonów do standardu COMBO – o czym niedawno, jeszcze w październiku informowaliśmy.


Elektryczne zespoły trakcyjne: W tym momencie PKP Intercity dysponuje 76 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (z czego w tym momencie 9 jest wyłączonych z eksploatacji). Od 2016 roku odebrano 2 nowe EZT-y (chodzi o Flirty, które w miniony weekend rozpoczęły eksploatację z pasażerami – więcej informacji). Przewoźnik czeka na kolejne 10 Flirtów, których odbiory powinny zakończyć się najpóźniej w trzecim kwartale 2023 roku.

W tym samym czasie, nieco więcej zostało zmodernizowanych EZT-ów. Według informacji A. Bittela, od 2016 roku zmodernizowanych zostało 8 EZT-ów, a w ramach podpisanego kontraktu 6 kolejnych jednostek oczekuje modernizacji. Oczywiście tutaj chodzi o ED74, które są modernizowane przez Pesa Mińsk Mazowiecki. Wychodzi na to, że przewoźnik odebrał już łącznie 8 „Edyt”.

Według Wiceministra, w PKP IC wszczęto wewnętrzną procedurę na zakup 35 „hybrydowych zespołów trakcyjnych”. Chodzi o dwunapędowe zespoły trakcyjne,  o które przewoźnik zaczął dopytywać producentów taboru. W zeszłym tygodniu ogłoszono zapytanie ofertowe w tej sprawie – więcej informacji.

Dodatkowo cały czas producenci mogą składać oferty w przetargu na zakup 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi do obsługi nowych pojazdów.


Elektrowozy: W ilostanie PKP Intercity znajduje się 312 lokomotyw elektrycznych (99 lokomotyw wyłączonych z eksploatacji). Od 2016 roku kupiono 30 nowych Griffinów od Newagu, które od 2020 roku prowadzą pociągi przewoźnika. W październiku 2021 roku podpisano kolejną umowę z nowosądeckim producentem, tym razem na 10 Griffinów (z opcją na 5 kolejnych jednostek). Przewoźnik czeka jeszcze na odbiory elektrowozów z nowego zamówienia.

Według Wiceministra, od 2016 roku 154 lokomotyw elektrycznych zostało zmodernizowanych.

W PKP Intercity uruchomiono procedury przetargowe na zakup 83 (+32 opcja) lokomotyw elektrycznych. Dodatkowo, trwają prace przygotowawcze do rozpoczęcia zamówienia na wykonanie montażu systemu ETCS w 10 lokomotywach EU44, czyli Husarzach.


Lokomotywy spalinowe: Obecnie PKP Intercity dysponuje 31 liniowymi lokomotywami spalinowymi (4 lokomotywy wyłączone z eksploatacji). Oprócz tego, wydzierżawionych jest 5 lokomotyw spalinowych od Kolei Czeskich.

Tydzień temu przewoźnik podpisał umowę na dostawę 16 dwunapędowych lokomotyw – realizacją tego zamówienia zajmie się Pesa Bydgoszcz – więcej informacji.

Od 2016 roku zostało zmodernizowanych 11 lokomotyw spalinowych, natomiast w ramach podpisanego
kontraktu Spółka planuje wykonanie modernizacji kolejnych 2 lokomotyw spalinowych – informuje Wiceminister Bittel.

Chodzi o lokomotywy SU4220, które są modernizowane przez FPS H. Cegielski. Wychodzi na to, że do zamknięcia kontraktu, poznańskiemu producentowi brakuje dostarczyć tylko dwie jednostki, aby zrealizować zamówienie.

PKP Intercity dzierżawi także 3 spalinowe zespoły trakcyjne.


Lokomotywy manewrowe: PKP Intercity dysponuje 29 lokomotywami manewrowymi (z eksploatacji wyłączonych jest 6 lokomotyw). Od 2016 roku przewoźnik podpisał umowę na dostarczenie 10 nowych lokomotyw manewrowych, z czego pierwsze 6 dotarło już z Czech do Polski – więcej informacji.

Przewoźnik uruchomił wewnętrzną procedurę na zakup 18 nowych lokomotyw manewrowych. PKP IC w tej sprawie ogłosiło zapytanie, gdzie wskazało że w kręgu zainteresowania znajdują się alternatywne źródła energii, w tym wodór – więcej informacji.

Spółka obecnie dzierżawi dwie lokomotywy manewrowe.

Strategia do 2030 roku

Sumując wszystko, PKP Intercity w ramach swojej strategii do 2030 roku planuje:

  •  zakup 35 i modernizację 54 elektrycznych zespół trakcyjnych;
  • zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych;
  • zakup 162 lokomotyw elektrycznych;
  • zakup 926 klasycznych wagonów oraz modernizację 1489 wagonów;
  • zakup 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull;
  • zakup 45 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych do składów piętrowych typu push-pull;
  • zakup 28 nowych lokomotyw manewrowych;
  • zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o V max 160/120 km/h;
  • modernizację 13 lokomotyw spalinowych SM42 do wersji dwuagregatowej.

Podobne artykuły