Kolej na świecie Przewozy pasażerskie Tabor

Jak to naprawdę jest z LINKami PESY w Niemczech?

Jak to naprawdę jest z LINKami PESY w Niemczech?

W tej chwili w Niemczech pasażerów wożą 53 spalinowe pojazdy LINK wyprodukowane przez PESA. 42 z nich eksploatuje Deutsche Bahn, a 11 prywatny przewoźnik NEB z Brandenburgii. LINKi to pierwsze i jedyne polskie pojazdy spalinowe, które uzyskały homologację przyznaną przez EBA /niemiecki urząd kolejowy/ i zostały dopuszczone do eksploatacji na terenie Niemiec. W niektórych niemieckich mediach pojawiły się nieprzychylne opinie na ich temat. Jak to naprawdę jest z Linkami? Poniżej kilka faktów.

Uzyskanie niemieckiej homologacji zostało poprzedzone prawie trzyletnim okresem badań i jazd testowych na terenie Polski, Niemiec i Austrii. Testy obejmowały także wielogodzinne jazdy w trakcji wielokrotnej, czyli połączonych dwóch lub trzech składów. Wszystkie one zostały zaliczone pozytywnie, a jakość LINKów potwierdziła przyznana przez EBA homologacja. Podobne jazdy testowe z udziałem komisarzy klienta odbywają się także każdorazowo podczas odbiorów w  fabryce w Bydgoszczy i przed wprowadzeniem do eksploatacji już na terenie Niemiec. Pozytywne oceny tych jazd w trakcji wielokrotnej potwierdzają stosowne dokumenty podpisane w trakcie odbiorów przez przedstawicieli klienta.

LINKi wożą niemieckich pasażerów od 2016 roku, wtedy ich użytkowanie w rejonie Berlina i Brandenburgii rozpoczął NEB, a w 2018 roku pierwsze pojazdy wprowadziły na regularne linie  Deutsche Bahn. Od początku LINKi cieszą się dobrą opinią maszynistów, są też chwalone przez pasażerów. Nigdy nie było mowy o jakimkolwiek wyłączeniu całej floty z ruchu, pojedyncze pojazdy były zastępowane innymi w przypadku napraw powypadkowych i awarii. Te ostatnie są usuwane na bieżąco i ich skala jest niewielka w stosunku do liczby eksploatowanych pojazdów. Eksploatowane przez NEB pojazdy jeżdżą w rejonie Brandenburgii, ale wożą też pasażerów na trasie Berlin – Kostrzyn, Zielona Góra, Gorzów. LINKi te osiągały w 2018 obliczany w skali miesiąca wskaźnik niezawodności na poziomie 97-98%, przy wymaganym w umowie poziomie 96%. Taki wskaźnik niezawodności /98%/ osiągnęły również w ostatnim miesiącu, czyli kwietniu 2019.

LINK Z PRZEJAZDU LINKIEM NEB NA TRAZIE ZIELONA GÓRA – GORZÓW

Przejazd opisywany przez jeden z niemieckich dzienników był przejazdem specjalnym organizowanym bez wiedzy serwisu Pesa ponieważ to personel klienta jest odpowiedzialny za planowane utrzymanie pojazdów i przygotowanie ich do ruchu poprzez regularne przeglądy. W przypadku NEB duża część maszynistów to nowa ekipa i czasami mniej doświadczeni z nich również popełniają błędy. Wielokrotnie zdarzały się sytuacje, w których po zgłoszonej awarii wystarczyło zastąpienie maszynisty bardziej doświadczonym i pojazd po ponownym uruchomieniu bez problemu jechał dalej. – Mówi Maciej Grześkowiak – rzecznik PESY

Opisywane w mediach zdarzenie – problem ze sprzęganiem pojazdów ma charakter incydentalny, jednak by wyjaśnić przyczyny awarii na tym pojeździe zaproponowaliśmy NEB jazdy
nadzorowane, z udziałem pracowników naszego serwisu. Jazdy są realizowane, po ich zakończeniu będziemy mogli powiedzieć więcej o przyczynie usterki. Pesa utrzymuje stały zespół serwisowy na terenie Niemiec. W tej chwili do dyspozycji naszych klientów jest 14 pracowników serwisowych, którzy stacjonują w bazach przewoźników – NEB w Basdorf / 3 osoby/, DB w Dortmundzie /8 osób/ i DB we Frankfurcie /3 osoby/.

Nasi serwisanci pracują w bazach utrzymaniowych i na stałe współpracują z pracownikami klienta w przypadku zgłoszenia jakichkolwiek problemów. PESA dostarczyła do tej pory na rynki zagraniczne ponad 350 pojazdów szynowych i uzyskała 22 zagraniczne homologacje. Produkowane w Bydgoszczy pociągi i tramwaje wożą pasażerów w 11 krajach / Niemcy, Włochy, Rosja, Czechy, Węgry, Litwa, Ukraina, Bułgaria, Rumunia, Białoruś i Kazachstan/. W tej chwili spółka realizuje eksportowe zamówienia dla Deutsche Bahn, Kolei Białoruskich, włoskiej Trenitalia, czeskiego RegioJet oraz Kijowa i Sofii.